Isnin, Ogos 08, 2005

Kata Fadly: Akademi Fantasia- Fenomena Mawi

Sedar tak sedar, akhirnya habis juga program realiti terpopular di Malaysia: Akademi Fantasia. Kita sendiri bertanya kalau rumah dah pun siap pahat nak berbunyi lagi ke?

Hebatnya bahang reality tv sehinggakan kesannya diperkatakan oleh TPM kita sendiri sekaligus menampakkan betapa seriusnya program ini dalam memberikan impak kepada masyarakat. Teringat pula khutbah jumaat di KLCC yang bercakap juga tentang hal yang sama.

Kita mungkin risau takut-takut kalau ia bakal merosakkan masyarakat, melihat ia rupa-rupanya salah satu senjata pihak barat bagi merosakkan minda kita. Apa-apapun kita sendiri tak harus lupa yang kita sendiri yang merestukan untuk dasar langit terbuka di aplikasikan di negara ini. Kalau takut dilambung ombak jangan berumah di tepi pantai kan? Jadi seharusnya daripada kita sibuk bersembang tentang bahayanya lebih baik kita bersedia menghadapinya. Umpama kita menghadapi ombak kalau sekadar bercakap tentang mudaratnya tanpa mempersiapkan diri kita, kita sebenarnya seolah-olah merelakan diri kita untuk dihanyutkan bersama-sama.

Satu perkara yang saya rasa kita mampu untuk lakukan yang mungkin tidak ada pada Negara lain adalah kebolehan untuk mengadaptasi tanpa menjejas diri kita sendiri. Contohnya cukup mudah, penyelesaian taktala kegawatan ekonomi telah membuktikan segala-galanya.

Sebenarnya di sini saya nak bercerita tentang Mawi. Semua sibuk cerita pasal Mawi. Kat kedai kopi, pejabat, rumah, surat khabar, radio, televisyen semua bercerita tentang Mawi. Sampai ada yang mengatakan ia bagaikan satu fenomena yang melanda.

Agak-agaknya baik ke buruk fenomena yang wujud ini.Apa2pun saya malaslah nak membicarakan yang buruk. Bukanlah sebab saya ini minat dengan Mawi ni tapi yelah manusia memang senang mencari kuman di seberang sedang gajah di depan mata tak pun mereka perasan. Jadi biarlah saya berbicara tentang sesuatu yang jelas tapi susah untuk kebanyakan kita melihat iaitu memperakui sesuatu kebaikan.

Ada orang kata Mawi ni jadi popular sebab kharisma yang ditunjukan. Dia seolah-olah menjadi satu ikon yang bakal menjadi satu idola kepada belia-belia kita sekarang. Bagi saya Untuk melahirkan satu generasi muda yang kehadapan tetapi masih mengekalkan budaya ketimurannya kita perlukan satu pengaruh yang cukup kuat. Lebih-lebih lagi ketika budaya bangsa dan kesucian agama sudah semakin dilupakan. Lebih tepat kita perlukan wira menyelamatkan situasi itu.

Kalau ada yang mempersoalkan: Kenapa pula Mawi?. Satu soalan yang perlu ditanya semula: Kenapa pula tidak?. Adakah kerana hanya dia seorang anak peneroka felda maka dia tidak layak? Atau adakah kerana dia bukannya pemimpin yang berpengetahuan tinggi maka dia tidak seharusnya memberikan nasihat? Atau adakah kerana dia memasuki arena hiburan maka dia seolah-olah kemurniaannya sebagai ustaz dahulu sudah tidak relevan?

Yalah kita semua ini pun cepat melatah, belum apa-apa terus sahaja kita tolak sesuatu itu mentah-mentah. Cuba kita lihat kenyataannya, betapa Mawi ini sendiri diterima sebagai idola kerana antara Mawi dengan belia ada keserasiannya. Bayangkan kalau dulu sekolah risau tentang masalah rambut panjang tapi sejak Mawi ini jadi idola semua nak berambut pendek ala-ala pelatih PKN(nyata bukan satu fesyen rambut yang diketawakan lagi). Pemakaian tudung sudah semakin disarankan, semakin digalakkan. Imej belia Islam semakin diangkat. Malah untuk kesekian kalinya fenomena ini digunakan untuk membanteras dadah. Kalau benarlah pengaruhnya sebegitu, jadi mengapa harus dibazirkan? Kita sibuk megutuk-kutuk, mengata-ngata sedangkan dia sendiri bukannya hendak dirinya sebegitu. Betapa keluarganya sendiri merestui. Saya rasa kalau ibunya taklah membenarkan, dia pasti ke kursus bilal bukannya ke Akademi Fantasia. Mawi pastinya akur dengan keputusan keluarganya (satu lagi contoh yang baik tatkala isu anak ang melawan cakap ibu bapa semakin serius). Jadi kenapa pula kita pula yang hendak melebih-lebih?

Tak tumbuh tak melata, tak sungguh orang tak kata. Kalau lah Mawi ini hanya sekadar cerita taklah sampai ia dibawa ke perhimpunan UMNO kan? Tak lah sampai semua media massa memperkatakannya. Takkan lah sampai ia dibawa untuk diperbincangkan.

Kalau kita takut ustaz ini lupa akan dirinya. Kemana sangatlah takut kita itu untuk dibawa? Sebaik-baiknya kita berdoa agar dirinya dipelihara hendaknya. Apa salahnya kalau kita nak melihat hiburan di Malaysia ini kita bentuk semula mengikut acuan kita sendiri kan? Kalau dahulu Raihan dah berjaya melakukannya dengan mengangkat taraf nasyid. Siti Nurhaliza dah berjaya mengajar bahawa pengibur itu bukanlah mesti buruk perangai sepatutnya. Kenapa tidak kita relakan ia berlaku lagi sekali? Saya berani untuk katakana kita sudah membentuk satu budaya yang saya tak nampak wujud di Negara-negara lain. Maka fikir-fikirkan lah…..

Sekadar mencoret ringkas: saya rasa sekurang-kurangnya program realiti TV di Malaysia lebih terarah dan elok kalau nak dibandingkan dengan program yang sama di Negara-negara Barat yang merepek2 dan lansung tak ada maknanya (melihatya sendiri di Russia).

Tiada ulasan: