Rabu, Ogos 10, 2005

Sahabat. Друг

Sahabat. Sejauh manakah kita letakkan insan bergelar sahabat ini sebenarnya? Sebanyak mana pula kita peruntukkan ruang dalam hati ini untuk insan ini pula?

Bukannya kita tak selalu dengar orang mengenepikan sahabat semata-mata demi mencapai sesuatu hajat. Lihat sahaja televisyen, senarainya cukup banyak seolah-olah mengajar kita dan meletakkan kedudukan seorang sahabat di sisi seorang manusia.

Manusia membesar dari bayi menjadi kanak-kanak meningkat remaja seterusnya menempuhi alam dewasa dan akhirnya ke usia tua. Dalam proses tersebut ada masa kita tumpukan diri kita pada sahabat tapi ada ketikanya kita palingkan diri kita pada sahabat, ada unsur-unsur seolah-olah perhatian itu sudah beralih arah. Mungkin juga sampai ketika kita kembali semula pada sahabat apabila kita rasa sebesar-besar beban jatuh pada kita. Persoalan yang timbul; adakah sahabat itu perlu bila kita benar-benar sedih sahaja.

Atau adakah sahabat itu hanya sekadar orang yang datang dan pergi? Sekadar pada ucapan Hai! dan berakhir dengan ucapan Bye? Sejauh manakah kita rasakan ukhwah yang telah Allah izinkan untuk terjalin?

Adakalanya bila kita rasakan sahabat itu tak pula memberi seperti apa yang kita harapkan, kita berkata pula

“Macam ni lah kawan, itu pun tak boleh nak tolong”

Kita harus menyoal semula, besar sangatkah yang kita lakukan kepada kawan kita itu sehingga kita layak untuk berkata sedemikian.

Siapa kata sahabat itu tidak penting. Saya tidaklah bermaksud untuk membandingkannya dengan sesiapa tetapi bagi saya sendiri seorang sahabat wajar untuk mendapat tempatnya sendiri dalam diri seorang manusia. Saya sendiri tidak tahu kenapa saya tergerak untuk berkata sedemikian mungkin juga kerana kehidupan saya dari dahulu di asrama kemudian di Russia jauh dari ibu bapa menyebabkan saya terasa sendiri tentang peri pentingnya insan yang bergelar sahabat itu.

Kita lihat sendiri contoh yang ada pada rasul kita Nabi Muhamad. Betapa akrabnya sahabat dengan Baginda hinggakan pabila mereka berjumpa mereka berpeluk dan pabila mereka berjalan mereka bertautan tangan. Contoh teman terbaik Baginda adalah Saidina Abu Bakar, betapa dalam usaha mengembangkan Islam dari mula-mula ia di wahyukan beliau cukup sabar dan setia di sisi Baginda, malah memberikan apa yang termampu. Begitu besar peranan sahabat baginda hingga sahabat-sahabt ini dijanjikan syurga.

Saya teringat pula satu cerita tentang dua sahabat, seorang ini sangat baik budi pekertinya manakala yang seorang lagi ada cacat celanya sedikit pada akhlaknya. Ditakdirkan yang seorang yang buruk akhlaknya dicampakkan ke dalam neraka dan yang seorang lagi dicampakkan pula ke dalam syur ga tetapi orang yang mulia akhlaknya ini meminta pada Allah

« Ya Allah masukkanlah aku ke dalam neraka bersama-sama kawanku, aku tidak pernah berpisah dengannya »

Maka dengan takdir, rahmat dan kasih Allah, kedua-duanya dimasukkkan ke dalam syurga. Lihat betapa besarnya peranan sahabat dalam hal ini.

Sesungguhnya sahabat itu umpama cermin diri kita sendiri. Segala apa yang terbentuk pada diri kita adalah apa bahagian-bahagian yang kita dapat daripada sahabat kita jua. Orang kata kalau kita berkawan dengan penjual minyak wangi maka kita juga mendapat wangiannya itu begitulah sebaliknya.

Persahabatan yang didasari atas iman dan takwa dan kecintaan terhadap Ilahi adalah satu ukhwah yang suci sekali. Setiap pertemuan dan perpisahan itu pastinya sesuatu yang amat diredhai Allah dan dirahmati Allah dengan pelbagai manfaat. Rasa rindu yang terbit, rasa percaya, rasa ingin menolong. Segala itu sesuatu yang amat sukar sekali kita dapatkan kalaulah kita hanya memandang enteng atas satu ukhwah yang terjalin.

Layanlah sahabat tu sewajarnya, berikanlah pertolongan yang sepatutnya, nasihatilah mereka seadanya. Jangan pula ketika bersahabat kita terlalu harapkan balasan kerana Allah sendiri sudah cukup untuk memberikan segala bentuk balasan, tanda terima kasih dari sahabat adalah satu bonus yang seharusnya menggalakkan kita untuk terus berbuat baik. Tunjukkan muka yang manis bila berjumpa dan berpisahlah dalam keadaan yang baik. Mungkin kita bertemu dengan satu-satu sahabat itu tidak lama kemudian kita berpisah maka berdoalah kepada Allah agar persahabatan itu dijaga kerana Allah jugalah yang menjaga hati orang-orang yang beriman.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

I prayed for you before we met,
Not knowing who you'd be.
I asked the Allah to send a friend.
One chosen just for me.

I asked that they'd be Godly,
With wisdom of His ways.
A friend to help and guide me
In the troubles of these days.

So often in life, we need someone
To listen while we talk,
Someone who will not condemn or judge,
But encourage us as we walk.

The narrow road we choose to follow
May sometimes make us stumble.
But to have a friend to catch our fall,
Teaches us to be humble

When I asked the Lord to send a friend,
Though many came and went.
He gave much more than I ever asked,
For you are the friend He sent.

The friends that i early knew,
But i realize the ways is here,
To guide us with the Allah way,
That friendship never know before,

~Salam Ukhwah Filla~