Rabu, Julai 06, 2005

Welcome Back! Welcome Home! Welcome Home!

Alhamdulillah sampai juga saya ke Malaysia. Dah terlanjur mengadap computer, terbukak pulak blog. Jadi nak jugalah saya kongsi sedikit sebanyak apa yang saya rasa. Dari Volgograd ke Moscow, singgah sebentar di Qatar kemudian akhirnya menjejakkan kaki ke Malaysia.

Kami bertolah tatkala subuh baru hendak mengunduir pergi. Lebihkurang dalam 4.30 pagi. Langit masih merah lagi di ufuk timur. Kami sampai setengah setengah jam awal daripada yang disangka seperti yang dijangkakan dengan keadaan trafik yang keterlaluan lengangnya.

Tak banyak yang menarik tentang Volgograd. Kami menaiki kapal terbang yang murah dan untuk lebih menjimatkan kos kami menaiki lagi economy class.

Kami sampai di Moscow awal. Flight kami dijadualkan 6.45 pm. Jejaknya kaki kami di Moscow lebih kurang 8 pagi. Tak ke awalnya tuh? Tak ada apa-apa pun yang boleh dibuat, nak membeli belah; harga masya Allah mahalnya. Kami pun duduklah menyertai musafir-musafir yang lain. Nak dijadikan cerita, nasib baiklah kami ramai chef dalam kumpulan kami. Tak lah kebulur sepanjang menunggu lebih 6 jam di airport. Tak banyak pun, semuanya pun sandwich dengan pelbagai inti ditambah sedikit kentang goreng dan diakhiri dengan minuman air mineral yang dikongsi beramai-ramai.

Tepat pukul 3, kami turun untuk ‘check in’. Terkejutnya kami sesampainya disana. Ramai rupanya student Malaysian yang balik sama flight. Takper2 kawal sekejap rasa seronok, sebab nak kena Tanya kaunter Qatar yang kami ada hotel ke di Qatar. Yelah transit lebih 12 jam, takkan nak tidur kat airport pulak.

Fuh 2 kali lega; pertama sebab kakak kat kaunter tuh tahu cakap English kalau tidak jenuhlah nak cakap bahasa Russia, keduanya sebab kami ada hotel di Qatar! Yes! Tak payah tido kat airport lagi.

Apa yang paling saya ingat dalam plane; saya boleh makan puas2. Tak payah nak susah2 fikir halal haram. Walaupun dalam plane Qatar tak ada TV kat seat. Tak apalah…boleh dimaafkan asal boleh makan. Tapi tak jugak makan sepanjang masa, banyak masa dihabiskan tido dalam flight. Malan tadi tak cukup tido, bangun seawal pukul 2 pagi nak masak. Lebih-lebih pun ada lah bersembang dengan Ashuk. Seronok bersembang dengan dia tahu-tahu dah sampai di Qatar.

Sewaktu mendarat, kami dapatlah merasa pendaratan agak sempurna tanpa gegaran. Uish semua orang excited sampai semua orang tepuk tangan. Saya ingatkan dalam cerita jer orang tepuk tangan waktu mendarat rupanya dalam reality pun berlaku jugak.

Kepada yang bertanya-tanya Qatar tuh Negara apa. Meh sini saya terangkan, Qatar adalah sebuah Negara yang kecil sahaja, malah lebih kecil daripada Malaysia. Kalau siapa masih ingat yang dulu kita gagal dapatkan Sukan Asia 2006 sebab kita kalah dengan Qatar. Sebab besarnya, Qatar boleh beri tiket kapal terbang percuma yang Malaysia jauh daripada kemampuan untuk merealisasikannya.
Qatar sangat panas, Panas mereka kering, bahangnya terasa. Kalau di Russia kami ada masalah air sentiasa sejuk, di Qatar kami ada masalah air sentiasa panas pulak. Apa2pun saya suka makanan nya lagi lebih-lebih daging kibas dipotong nipis dimasak kura. Yum! Sedap sekali.

Pagi esoknya, kami terkejut lagi, tak sangka pulak Qatar nih seluruh tempat padang pasir. Saya ingatkan adalah sikit2 rumput rupanya tak ada.

Sambil-sambil menunggu flight ke Kuala Lumpur. Kami membeli belah dahulu di zon bebas cukai di Qatar . Sempatlah membeli satu kotak buah kurma Qatar dengan satu kotak set makanan-makanan Qatar. 5 minit sebelum kami menaiki kapat terbang. Kami terdengar azan. Sejuk rasa hati, dah lama tak mendengar azan dari masjid.

Waktu paling seronok adalah waktu dalam plane dari Qatar ke Kuala Lumpur. Dalam plabe ramai orang arab semuanya samada nak pergi ke KL atau Bangkok. Apa yang seronok bukan je sebab tak sabar nak ke KL tapi sebab dalam plane saya kenal dengan 3 orang yang sangat best. Nak komen pasal makanan : oklah tapi tak lah sesedap makanan dari Moscow ke Qatar.

Orang pertama yang saya kenal budak perempuan umurnya baru 2 tahun. Tak tahu nak cakap pun lagi. Namanya Zainab. Ayahnya beli satu row economy class tuh, kebetulan duduk depan group kami. Jenuhlah kami melayan kerenah dia, nak lompat-lompatlah. Saya sendiri kena angkat dia dudukkan dekat riba sebab ada orang nak lalu, lepas tuh pujuk dia pulak sebab dia tak nak bangun dari lantai. Uish macam2 lah. Erm satu perkara yang jelas dalam plane nih, ramai sangat budak2, kesian tengok stewardess jenuh melayan budak2 belum kira dengan sepah2 yang diorg buat lagi.

Orang kedua yang saya kenal budak lelaki yang umurnya baru11 tahun. Dia dari Iraq. Datang ke Malaysia sebab nak jumpa Datuk dengan nenek dia. Saya respect dengan budak ni sebab dia fasih sangat cakap bahasa Inggeris dan lagi satu dia teramatlah berdikari, visa isi sorang2 je, tak faham terus dia panggil stewardess. Saya rasa sedih jugak bila dia cerita pasal Iraq, dia cakap dekat Iraq tak pulih lagi, nasib baik dia boleh lagi bersekolah, mak dan ayah dia tak dapat nak ikut sebab mak dia tengah ada pembedahan sekarang.

Orang ketiga adalah orang yang pastinya semua jeles bila baca. Saya berkenalan denag pramugari kat situ. Ceritanya macam nih, dalam plane Qatar ada jual merchandise. Jadi saya pun teringinlah nak beli cap Qatar airways. Tapi malangnya dah habis.

Dia cakap macam ini :

“Sorry we out of stock”

tiba-tiba pulak dia sambung

“Takper dik tak cantik pun!”
Terkejut saya…orang Malaysia rupanya. Nak dipendekkan cerita setelah bersembang-sembang dia pun ambillah email saya dan dia pun kasi email denagn no telefon die. Erm saya sendiri tak tahu nak komen apa.

Sampai di Malaysia. Satu lagi peristiwa menarik, bila mana pilot mengumumkan

« Welcome Ke Malaysia »

Semua student Malaysia tepuk tangn dengan bersorak dengan gembira. Well semua orang rasanya boleh faham apa perasaannya pulang setelah menderita hidup di Negara orang. Orang Arab semua tengok dengan hairannya. Kenapa pulak budak2 nih buang tebiat aper?

Itulah sahaja setakat ini. Sekarang ni tengah merancang aktiviti 2 bulan. Selain temujanji dengan Aznil dekat Astro Ria dengan AF, appoinment masih banyak kosong lagi. Need anything contact me! Hehe…

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Karen Millen dresses Karen Millen sale Karen Millen dresses [url=http://www.karen-millen-outlet-store.com/]Karen Millen sale[/url] www.karen-millen-outlet-store.com
Karen Millen dresses Karen Millen sale Karen Millen sale [url=http://www.outlet--karenmillen.com/]Karen Millen dresses[/url] www.outlet--karenmillen.com
Karen Millen outlet Karen Millen dresses Karen Millen sale [url=http://www.karen--millen-outlet.com/]Karen Millen outlet[/url] www.karen--millen-outlet.com
cheap nfl jerseys cheap nfl jerseys cheap nfl jerseys [url=http://www.nfl--jerseys.com/]custom nfl jerseys[/url] www.nfl--jerseys.com nfl jerseys
ghd hair straughteners ghd hair straughteners ghd hair straughteners [url=http://www.ghd--straighteners.com/]ghd hair straughteners[/url] www.ghd--straighteners.com