Rabu, Julai 11, 2007

Memasak di Malaysia



Satu keunikan Malaysia adalah makanannya dan pastinya jika negara ini kaya dengan makanan maka rakyatnya pasti punyai budaya memasak yang unik.

Satu perkara yang membanggakan tentang masakan Malaysia adalah variasinya. Malaysia punyai pelbagai masakan hasil gabungan tiga bangsa utama yang boleh dinikmati oleh segenap lapisan masyarakat. Bahan mentah boleh didapati di mana-mana. Bagi saya, jika ingin dibandingkan Russia dengan Malaysia, bahan mentah Malaysia lebih segar dan kebanyakannya punyai sedikit rasa manis dalam masakan. Ambil contoh yang mudah: Udang. Udang di Malaysia, kulitnya lebih nipis dan jika digoreng, rasanya lebih manis. Namun dalam hal-hal produk tenusu (susu, keju, yogurt), saya fikir russia punyai kelebihan dalam faktor kesegaran dan pilihannya yang lebih banyak.

Kalau di hostel, saya memasak di atas dapur elektrik. Di sini pula, saya memasak di atas dapur gas. Perasaannya sama sekali berbeza. Memasak di atas dapur gas lebih menyeronokkan dan lebih mengembirakan daripada memasak di atas dapur elektrik. Terutamanya jika anda berjaya membuat julangan-julangan api di dalam periuk. Hebat kan?

Maka, pagi ini saya memberanikan diri untuk memasak kuey teow. Seperti saya katakan dalam entri sebelumnya, oleh kerana bilangan yang handal memasak di dalam keluarga saya adalah amat banyak menyebabkan saya sangat rendah diri dalam kes ini. Saya bermula sederhana, isi kuey teow pagi ini tidaklah hebat sangat, telur, udang kek ikan dan sedikit sayur. Keluarga saya sangat berminat dengan sos tiram, maka kuantitinya saya perbanyakkan. Saya lihat juga yang sekarang mengunakan caramel masakan bagi mengantikan kicap pekat. Namun, kuey teow hanya memerlukan kicap cair sahaja. Aduh, pening juga memikirkannya. Bila segalanya sudah siap, saya hanya berdoa sahaja.

Takut-takut juga bila adik saya mula mengambilnya. Awal-awal lagi saya sudah cakap

"Minta maaf lah kalau tak sedap!"

Adik saya hanya senyum, selesai dia makan. Dia hanya senyap sahaja. Jadi membawa konklusi: tidak teruk sangat dan bukanlah terlalu baik, kualiti kuey teow saya berada di tahap pertengahan. 'so-so' orang kata.

Saya rasa itu petanda baik, setahun biasanya sekali sahaja saya memasak masakan ini. Yalah, mana ada kuey teow di Russia.

Selain itu tahukah anda, kuey teow asalnya merupakan cina. Evolusi telah berlaku dengan wujudnya kuey teow tanpa daging khinzir lantas menjadikan masakan ini popular di kalangan Melayu.

p/s: saya paling suka kuey teow kerang! =)

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

cm sedap je=p

afiqawe berkata...

alhamdulillah... boleh masak utk aku lagi~ =p

fadly khairie berkata...

sedap ke dihe? hehe

afiq, hehe..nak makan apa tahun nih?