Khamis, Disember 23, 2004

Hai Dompet!


Volga River
Originally uploaded by Fadly Kharie.
Seminggu yang lepas, my senior baru sahaja dicuri dompetnya. Sedih bila dengar cerita dia.
“Akak rasa! akak nampak orang tu ambil dompet akak”
Penat dia bergaduh dengan pencuri tu, sampai naik ke bas. Tapi pencuri tu sendiri tak bodoh, awal2 lagi dia dah pakat dengan kawan dia, bagi dompet tu pada orang lain. kecoh tempat tu jadinya, duit...siapa tak sayang. Dahlah tu, baru keluarkan tadi pulak tuh. Pencuri tu pun dengan yakinnya siap boleh suruh periksa badan dia lagi. Akhirnya tinggallah kakak tu menangis, dompet, duit dan yang lebih teruk lagi kad atm untuk keluarkan duit pun dah diambil sekali. Apa yang termampu buat report polis tapi apa sangat polis boleh buat. Ini bukan sekolah menengah yang boleh buat spot check seorang demi seorang. Kalau nasib baik ada orang serah. Kalau tak?

Belum pun lagi bahang cerita tu reda, kawan saya pula hilang duit. Ada la... dalam jumlah 1000 rubel( lebih kurang 100 lebih ringgit malaysia). Sedih tengok keadaan dia. Nasib yang sama, pencuri tu curi sekali dengan kad atm. Nasib baik dia ada kad BSN. Katanya, pencuri tu nampak dia keluarkan dia keluarkan dompet dalam trolleybus. Sedar2 jer waktu sampai kat bilik dompet dah tak ada. Ada banyak lagi kes seumpamanya, ada yang hilang dalam pasaraya, dalam pasar dan macam-macam lagi. Tak tahulah kenapa perkara macam selalu sangat berlaku. Abang dengan kakak cakap orang Russia pandang kami kaya sangat. Sebab tu selalu jadi sasaran penyeluk saku. Macam-macam nasihat diberi
-Jangan letak dompet dekat belakang seluar,letak depan seluar.
-Jangan keluarkan duit dekat tepi jalan, keluarkan duit dalam pasaraya.
-Jangan guna handset dalam trolleybus atau dalam mashrudka, nanti jadi target.
-Jangan bawak kad atm sekali dengan dompet, simpan dekat bilik.
-spread your money jgn biarkan dekat satu tempat je. Tapi yelah, malang bukannya berbau. Kalau dah kena nak buat macam mana. Saya sendiri tak tahu nakbuat apa kalau kena pada saya. Ya Allah minta2lah dijauhkan. Yang penting kita ambillah langkah pencegahan sewajarnya. Sediakan payung sebelum hujan. Kalau nasi dah jadi bubur. Sampai kucing bertanduk pun tak boleh lagi kita dapat dompet tu.

Tiada ulasan: