Rabu, Oktober 06, 2004

My Journey at Volgograd, Russia

Alhamdullilah setelah lama menunggu akhirnya sampai juga saya ke bumi Volgograd geroi gorad or the hero city. Dah nak dekat seminggu dah berada di sini, sekarang keadaan semakin stabil, kehidupan semakin teratur, terima kasih yang tak terhingga saya ucapkan pada senior saya yang lebih dari membantu, mereka macam abg kakak ayah dan mak kami.

Waktu awal2 saya sampai, di sini masih panas lagi suhu lebih kurang 20 darjah celcius, tapi dua hari selepas itu suhu mendadak turun, sekarang dah menjadi 5 darjah celcius waktu pagi2 tapi bila tengah hari alhamdulillah naik sedikt lebih kurg 9 darjah celcius apapun itu masih sejuk. saya dekat sini kena pakai baju sampai 3 lapis.

Jostel yang saya duduk kemudahannyer ok, sekarang dah kena masak sendiri, alhamdullilah setakat nih tak ada aper2 masalah, awal2 tuh kekok jugak kene pergi rhinak(pasar) beli brg masak sendiri, tapi skrg dah biaser dah. Di sini Roti murah tapi beras agak mahal. rasanya tak akan makan nasi selalu kot nak gantikan dengan spageti, save budget sikit.

Lagi dua hari lagi dah nak start belajar, hari nih ada exam biologi. rasanya boleh rasanya sebab dekat universiti semua lecturer cakap english. Cakap pasal english dekat sini semua orang cakap bahasa Russia. Intonasinyer kasar sikit, klu tak tahu makna kita boleh ingat diorg macam marah kat kiter. Klu saya nak pergi ke mana-mana kena naik Mashrud(Van yg jadi mcm bas mini)-klu nak suruh dier berhenti kena cakap dalam bahasa russia-Awal2 dulu wandering gak boleh ker lah aku nak cakap lgi, tapi skrg alhamdullilah tak der masalah dah-semuanya hanya memerlukan keberanian jer..

Lagi satu, orang kat sini tak tahu cakap bahasa slain daripada bahasa russia, walaupun dier tahu kita orang asing tapi dia tetap cakap bahasa russia. Waktu nih terasa otak nih ligat berfikir, mengingat kembali apa yang dah dibpelajari tiga bulan sebelum ini.

Saya nak minat maaf klu tak sempat nak membalas email atau message sesiapa, sekrg dah sgt sibuk, internet pun lebih kurg 40 rubel (5 ringgit) sejam, jarang rasanyer dapat ke CC. saya cuber sebolehnyer untuk menulis, sekurang2nya di sini. Terima kasih saya ucapkan kepada siapa yang menghantar saya di KLIA dan yang menghantar ucapan good luck..

Dekat sini pemandangan nyer cantik, banyak monumen, park ader depan universiti, selau jugak jalan2 dekat saner, minta maaf sebab tak dapat nak letak gambar, CC nih tak boleh nak detect my thumbdrive, nak tanyer bahasa russia tak bagus lagih...

OKleh setakat ini dahulu...hingga ke seterusnya...salam dari orang perantauan

Tiada ulasan: