Jumaat, Julai 02, 2010

Tempat Jatuh Lagikan Dikenang

Ada satu perasaan berat membebani hati kebanyakan kami menjelang hari-hari akhir di Russia. Tempat ini dengan sukarnya orang, iklim dan kerenahnya biasanya menjadi rungutan kami setiap hari tapi anehnya rasa sayang pula tiba-tiba muncul.

Orang kata tempat jatuh lagikan dikenang. Barangkali kebersamaan sepanjang menempuhi kesukaran itu yang di rindui. Mungkin kehilangan satu ikatan yang dibina itu yang menghantui.

5 Stages of Grief

Mungkin kami sedang mengalami 5 stages of Grief (Kübler-Ross model). Mengandaikan hakikat bahawa selepas ini, sudah sukar untuk kami berjumpa antara satu sama lain menjadikan perpisahan ini lebih dekat dengan kematian sesuatu hubungan berbanding sekadar satu perpisahan sementara.

Sesetengah orang akan melaluinya lebih lama daripada yang lain. Sesetengah kami mungkin berada dalam salah satu fasa Denial, Anger, Bargaining, Depression agak lama sebelum akhirnya kita boleh menerima keadaan dan pergi ke fasa acceptance.

Untuk lansung tidak memikirkannya adalah satu perkara yang tidak sihat. Selalu memikirnya juga tidak sihat. Sokongan dari orang sekitar adalah sangat penting, adalah sangat parah kalau mereka yang berada di sekitar memperkecilkan hal ini.

Reverse Culture Shock

Mungkin juga keadaan ini boleh diterangkan melalui fenomena Reverse Culture Shock. Kalau culture shock berlaku mereka yang sampai di tempat baru. Reverse Culture Shock pula berlaku kepada mereka yang ingin pulang semula ke tempat asal

Seseorang itu mula akan rasa gelisah, murung, mula membandingkan keadaan antara dua tempat. Ia akan berlarutan antara 4 bulan hingga ke 2 tahun

Adakah ini bahaya? Ya sekiranya ia menganggu pekerjaan dan hubungan intersosial. Samada anda seorang doktor, engineer mahupun daie sepenuh masa.

Sebab itu adalah penting untuk kita mencari seberapa banyak bantuan yang membolehkan kita menyesuaikan diri dengan keadaan yang baru.

Apa-apapun sentiasa yakin dan berfikiran positif. Biarlah kita yang menguasai perasaan kita bukannya sebaliknya. Yang paling utama, halakanlah usaha kita kepada Allah, tuhan yang membolak-bolakkan hati.

Tiada ulasan: