Jumaat, Februari 15, 2008

Erti Kehidupan (Pada Melihat Kelahiran Bayi)


قُتِلَ الْإِنسَانُ مَا أَكْفَرَهُ
Binasalah hendaknya manusia (yang ingkar) itu, betapa besar kekufurannya?
مِنْ أَيِّ شَيْءٍ خَلَقَهُ
dari apakah dia diciptakan oleh Allah?
مِن نُّطْفَةٍ خَلَقَهُ فَقَدَّرَهُ
Dari air mani diciptakannya, serta dipermudahkan jalannya
Abasa ayat 17,18,19
Seorang ibu duduk di koridor, nafasnya tertahan-tahan menahan kesakitan. Badannya sudah mula rasa seperti tertekan-tekan, sakit-sakit di bahagian belakang dan bawah perutnya, Mendengar aduan ibu tersebut, jururawat dan doktor bertugas sudah sedia maklum.


"Mari, kita ke kerusi obstetric" kata doktor kepada ibu tersebut lembut sambil dia dan jururawat perlahan-lahan menuntunnya.


Kami turun sejurus selepas itu, lengkap dengan pakaian bedah, dari atas hingga ke bawah. Semua seronok tidak terkata di beri peluang meyaksikan dengan kepala sendiri. Sayangnya, semangat yang berbunga-berbunga di halang mekarnya. Hajat tidak kesampaian, ibu itu malu kami semua menontonnya dalam keadaan sedemikian. Kami akur pada permintaan, dengan bersyukur kerana tidak di halau, dari kejauhan pintu kami berdiri setia melihat dari jauh.


Uterine contraction berlaku. Terdengar jelas sekali, ibu tersebut mengerang. Bercampur baur antara kesakitan dan sedaya upaya usaha tenaga bersalinnya. Kali keduanya, proses yang sama berlaku, namun belum ada tanda-tanda kepala bayi keluar. Terpancar sedikit kerisauan pada muka doktor dan jururawat, nyata cuba disembunyikan sebaik mungkin.


"ada kemungkinan jika terlalu lama, kita berdepan dengan masalah fetus hypoxia (kekurangan oksigen pada bayi)" pensyarah berbisik kepada kami


Uterine contraction berlaku lagi, masih lama untuk terlihat coronation of fetal head, tanda-tanda kepala bayi muncul. Namun apa yang sudah jelas nampak, tenaga si ibu sudah banyak tersejat, hilang bersama jeritannya tadi.


"Saya dah tak mampu!" si ibu tadi mengeleng-gelengkan kepala, kakinya yang direnggang tadi cuba dirapatkan.

Doktor dan jururawat pantas menghalang perkara itu berlaku, bayi sudah berada di kawasan tulang pelvisnya, berbuat demikian hanya akan menyusahkan keadaan.


"Natalya! natalya! dengar nih! awak boleh buat! Tenang!" Berkali-kali doktor memujuk agar si ibu tadi tidak berputus asa.


Sebetulnya, kelahiran bayi kali ini lebih emosionalnya. Namun, ada logiknya. Si ibu ini meskipun sudah beranak dua namun anaknya kali ini lahirnya pada lewat umurnya. Maka beberapa masalah perlu diambil kira. Mungkin, memahami perkara ini tidak ada seorang pun personel di dalam bilik bersalin ini berkata apa-apa meskipun begitu reaksi si ibu.
< /div>
Beberapa minit selepas itu, sekali lagi uterine contraction berlaku. Alhamdulillah, kali ini kepala bayi muncul. Doktor mengambil gunting, membuat prosedur biasa memperbesar ruang peranakan. Turutan-turutan selepas itu tidak mengambil masa lama, setelah kepala muncul, ia diikuti dengan mata, dagu. kemudian bayi melakukan pusingan sebelum keluar bahu, tangan kiri dan tangan kanan. Akhir sekali, ia diakhiri apabila kaki mula keluar dan bayi ditarik ke atas.


Semua kami tersenyum. Saya sendiri tidak terkecuali. Entah mengapa, air mata saya sedikit mengalir. Setiap kali satu demi satu anggota bayi itu muncul, tidak berhenti saya ucapkan SubhanAllah di dalam hati. Ya Allah sungguh Engkau Maha mengetahui, tanpa Engkau manakan mungkin seorang bayi mampu keluar dari ruang peranakan seorang ibu yang begitu kecil. Satu perkara mustahil yang kau nampakkan seperti mudah dan senang.


Juga di akhir-akhir penyaksian tadi, hati saya dibuat tersentuh. Seksanya seorang ibu, hendak melahirkan seorang anaknya. Baru saya tahu apakah yang dimaksudkan dengan bertarung dengan maut itu.


Maka pada perjalanan pulang, saya berfikir sendiri. Atas segala perkara ini, layakkah untuk seorang manusia berlaku sombong sedangkan dia lemah dan munculnya di dunia ini pun dipermudahkan untuknya, sedikit pun bukan pada usaha dari manusia itu sendiri.
WaAllahualam

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

dramatiknye ko cite..hehe..

anyway lepas aku tgk 1st delivery dulu(cesarean jek)...aku msg time kasih kat mak aku...sayu weh...

dr muthiah berkata...

alhamdulillah

sesungguhnya manusia itu telah melampaui batas..(surah al alaq)

kami pula tgh dermato cycle..psoariasis patient td..
terasa sgt diri kite nie sehat sgguh..takde kudis langsung kat kulit..4hari blajo-mcm2 lesion kat kulit ley tgok atas bdn patient

moga kita istiqamah slalu dlm mengesakanNya