Ahad, Januari 06, 2008

Asas-asas akhlak yang membentuk masyarakat berjaya

Hakikatnya, badan manusia terdiri daripada unsur-unsur yang menguasai dan dikuasai. Unsur yang dikuasai adalah unsur-unsur semulajadi yang tertakluk pada keadaan physiologinya, biologinya dan fizikalnya. Manakala unsur yang menguasai adalah akhlak, perbuatan dan kelakuan manusia itu sendiri.

Ini tidak mustahil, malah dalam perubatan sendiri. Kita mengakui wujud konsep placebo, bagaimana kadar penyembuhan boleh dipengaruhi oleh reaksi dan kelakuan pesakit. Dalam contoh yang lain pula, kita boleh melihat dalam banyak kes-kes bayi yang tidak betul posisinya dalam kandungan (Breech, Face dan lain-lain) banyak bertitik tolak pada keadaan dan kelakuaan ibunya.

Namun, akhlak itu dalam konteks penguasaannya boleh dibahagikan kepada 2:
1. Akhlak Asas Insan (Insaniah Asasiah)
2. Akhlak Islam (Islamiah)

Akhlak Asas Insan adalah akhlak yang manusia secara fitrahnya dan secara umumnya meletakkannya sebagai amalan, perbuatan dan kelakuaan yang baik dan terpuji. Ini termasuklah norma-norma seperti rajin berusaha, berani, menepati masa, tekun, berani.
Seperti mana yang dikata dalam sabda Rasullah “ Manusia ini seperti logam, terpilihnya ketika jahiliyah dan terpilihnya ketika Islam

Manakala Akhlak Islam pula menjadi pelengkap kepada Akhlak Asas Insan ini. Penyataan di buat kerana, akhlak asas insan walau hebat mana sekalipun tetap akan tergugat apabila berdepan dengan sesuatu masalah. Namun, akhlak ini jika diteraskan pada ketauhidan seterusnya diteguhkan dengan Akhlak Islamiah, maka akhlak ini kekal utuh. Maka Akhlak Islam apabila dikatakan sebagai pelengkap bukanlah meletakkannya sebagai entiti sampingan tetapi menjadikan entiti penting dalam pembentukan satu akhlak yang lebih baik pada sifatnya.

Sunatullah telah menetapkan 2 situasi:

1. Sekiranya tidak ada golongan manusia yang memiliki akhlak Asas Insan dan Akhlah Islam, maka material dan sebab akan mendominasi. Golongan yang menguasai sebab, ideologi dan material akan mendominasi dunia.

2. Sekiranya ada golongan manusia yang memiliki akhlak asas Insan dan Akhlak Islamiah dan juga penguasaan material maka golongan ini yang akan menguasai dunia sesuai dengan kehendak Allah

Selain itu, merujuk kepada Al-quran satu rumus boleh dibuat berkenaan berkaitan perkara ini

Penguasaan Dunia= Akhlak Asas Insan + 100 Material
Penguasaan Dunia= Akhlak Asas Insan + 25 Material +75 Akhlak Islamiah



Melalui rumus tersebut mengatakan keperluan kepada material dapat dikurangkan apabila akhlak Islamiah diterapkan dalam diri seseorang pemerintah dan rumus ini di sokong berdasarkan firman Allah dalam Al Anfal ayat 65


يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتَالِ إِن يَكُن مِّنكُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ يَغْلِبُواْ مِئَتَيْنِ وَإِن يَكُن مِّنكُم مِّئَةٌ يَغْلِبُواْ أَلْفًا مِّنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَّ يَفْقَهُونَ
Wahai Nabi, peransangkanlah orang-orang yang beriman itu untuk berperang. Jika ada di antara kamu dua puluh yang sabar, nescaya mereka dapat menewaskan dua ratus orang (dari pihak musuh yang kafir itu) dan jika ada di antara kamu seratus orang, nescaya mereka dapat menewaskan seribu orang dari golongan yang kafir, disebabkan mereka (yang kafir itu) orang-orang yang tidak mengerti.


Seterusnnya akhlak ini juga perlu melalui beberapa peringkat:
Iman----Islam-----Taqwa----Ehsan.

Melalui perkara ini, maka terbentuk masyarakat berjaya yang bukan sahaja menguasai dunia malah memakmurkan dunia tanpa menzalimi sesiapa.
Nah! Saya cabar mana-mana ideologi ciptaan manusia yang boleh menandingi perkara ini.
Sumber:
Asas-asas akhlak dalam harakah Islamiyah-Al Maududi

Tiada ulasan: