Khamis, September 13, 2007

Saya bukan orang muda ringan-ringan

Assalamualaikum

Sekadar ingin bercerita apa yang berlaku kebelakangan ini.

Ramadhan menjelma dan seperti biasa kami akan mula menyusun jadual imam, bilal dan pentazkirah untuk solat terawikh bagi 30 hari seterusnya.

Tatkala jadual ditampal, saya rasa terpanggil bila mendengar suara-suara berkata

"Eh aku dah senior, tak bolehlah bagi tazkirah-tazkirah ni, bagilah junior pulak"
"Oh selamat aku bertugas dengan '...' bolehlah tak datang, dia boleh ganti"

Saya terfikir sendiri; kalau lain halnya, lain pula cakapnya nanti

"Eh kenapa nak kasi orang muda memimpin, dia bukan ada pengalaman, kasilah orang yang lebih tua, lagi banyak tahunya"
"Benda ni kasi kami dululah. Kami senior, kami lagi tua. Orang muda boleh tunggu lagi"

Hati saya mendengus sendiri. Soal senior junior, soal lapuk, sisa jahiliyiah yang sangat klise yang sampai sekarang saya sendiri rasa malas nak perkatakan.

Minda saya terpanggil untuk memperjelaskan. Saya terbaca-baca baru-baru ini dari blog faisal tehrani (dalam fragmen novelnya 'Tuhan Manusia') betapa bagaimana Rasullah menerangkan ketika orang Quraisy yang banyak baru memeluk Islam waktu itu menimbulkan kontrovesi apabila Itab bin Usaid yang berusia 21 tahun dilantik menjadi gabenor Mekah. Saya berminat dengan kata-kata yang Rasullah tegaskan dalam suratnya.

"Ketahuilah, bukanlah yang lebih besar itu yang lebih mulia, akan tetapi, yang lebih mulialah yang lebih besar"

Malah adat kita juga berkata 'Yang Tua dihormati, Yang muda disayangi'

Tepuk dada, tanyalah iman.

Namun, saya lebih berdoa agar itu hanya gurau-gurau semata. Semoga kita semua memanfaatkan ramadhan ini sebaiknya. Saya lebih berharap dan lebih suka untuk bersangka baik. Kalau diberat-beratkan dengan jadual ini sehingga mereka tak mahu ke atas makanya kami juga yang rugi kerana tidak mengimarahkan bulan mulia ini.

Maka kalau adalah sesiapa yang membaca, kalau rasa-rasa berat nak memikul tugas, jumpalah sesiapa yang arif. Mintalah tolong orang buatkan teks atau carikan bahan mahupun motivasi. Kalau tak boleh juga mintalah tukar ke tugas yang anda boleh buat. Kalau selepas itu, tak boleh juga maka boleh minta kepada sesiapa untuk ganti. Moga Allah merahmati anda yang telah berusaha, bermujahadah dan kepada orang yang mengantikan anda kerana terus bersangka baik.

Bukan Islam itu mempermudahkan, sentiasa menyampaikan berita baik dan bersatu padu?

Kerana hakikatnya Kita bukan lagi boleh jadi 'ORANG MUDA RINGAN-RINGAN, ORANG MUDA MAIN-MAIN'

Sekian, Salam Ramadhan Semua =)

3 ulasan:

-_- berkata...

Hi there,

You are chosen to represent your country in the first international blog
WUB (World United Bloggers)

The aim of this blog is to prove to the world that differences in language, religion,race and nationality do not make us hate each other and we can make this world better if we express our opinions with respect to others.

If you agree to join us please send e-mail with your nick name , age , country and your blog address to sharm_lover@hotmail.com where you will be sent an activation mail which makes you entitled to contribute in WUB, your name as one of the contributor will automatically be updated.Please read the rules before you start any posting in WUB where you will also find the aims of this WUB.

Thanks
Chief WUB,


Sharm .

www.worldub.blogspot.com

Fakhrullah Annuar berkata...

btol tu..setuju dengan pendapat junior senior tu...=)

afiqawe berkata...

Selamat BerRamadhan juga kepada pembaca2 blog ini..