Isnin, Januari 15, 2007

Selamatkanlah Komuniti Kita Ini!

Bismillahirrahmannirahim
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.


Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.
(Surah Al-Hujraat Ayat 6)

Beberapa hari yang lepas kalau siapa yang menyedari saya ada sedikit perselisihan faham dengan Helmi. Hakikat manusia, tidak ada yang sempurna. Alhamdulillah, segala-galanya berjaya diselesaikan setelah perbincangan kecil antara kami. Pergaduhan itu sudah sesuatu yang amat menyedihkan tetapi apa yang lebih menyedihkan adalah sebab musabab perkara ini timbul.

Sedar atau tidak, semua ini muncul daripada rasa ketidakpercayaan yang timbul sesama kami, yang sebenarnya tidak pun berpunca dari diri masing-masing tetapi daripada apa yang orang sekitar bercakap-cakap, mengumpat-ngumpat atau berkata-kata samada secara sengaja atau tidak sengaja. Nasib baik, langkah diambil. Cuba bayangkan kalau masing-masing terus berdiam diri. Sampai tahun terakhir pun sesiapa tidak menyedari perkara sebenarnya yang terjadi.



Dan jika dua puak dari orang-orang yang beriman berperang, maka damaikanlah di antara keduanya; jika salah satunya berlaku zalim terhadap yang lain, maka lawanlah puak yang zalim itu sehingga dia kembali mematuhi perintah Allah; jika dia kembali patuh maka damaikanlah di antara keduanya dengan adil (menurut hukum Allah), serta berlaku adillah kamu (dalam segala perkara); sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil.
(Surah Al-Hujraat Ayat 9)

Saya tidak mahu berdolak dalih lagi, saya merayu selamatkanlah komuniti Volgograd yang kita semua sayangi ini. Berkata-kata tentang orang lain, mengumpat-mengumpat, berkata buruk tentang mereka, mencari keaiban dan kesalahan orang adalah sesuatu yang amat tidak sihat dan sangat salah di sisi agama. Sedar tidak sedar ia sedang memecah belahkan perpaduan yang kita ada selama ini. Lebih teruk kita melakukannya kepada sahabat kita sendiri, orang yang sama-sama kita harungi pahit manis kehidupan di sini. Sama tersenyum dan menangis.

Apa? Tak sayangkah kita pada kawan kita sendiri. Sukakah kita melihat mereka menangis meratap atau gila mengamuk tak tentu pasal? Seronok kita melihat dua sahabat bergaduh? sampai muncul puak-puak yang masing-masing bertelingkah atas sebab remeh yang entah apa agaknya.
Kemudian kita duduk diam macam tiada apa yang terjadi seolah-olah macam selama ini kita tak pernah bertanggungjawab untuk apa yang terjadi. Sedikit pun tidak ada rasa bersalah.

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah dia beriman dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim.
(Surah Al-Hujraat Ayat 11)

Umpama gunting dalam lipatan, musuh dalam selimut, api dalam sekam. Benda ini sedang membunuh kita sebenarnya. Hakikatnya, kalau kita selidik semula semua berita yang sampai boleh dikatakan hampit semua tidak benar. Perkara ini bukan baru sebenarnya, Teringat saya macam mana terkejar-kejar Cerap mengira-ngira perbelanjaan masak setiap kali kenduri di buat di tempat kita.

“Fadli, tengok betul-betulnya aku kira. Aku tak nak lah orang cakap aku buat kerja tak betullah, aku ambil duitlah”

Ataupun tanggapan salah semasa Kak Sya memberi teguran, atau PPIM dan Kelab UMNO yang terpaksa sangat berhati-hati dalam membuat apa-apa, takut-takut disalah sangka.Mana tidaknya, tahu tidak tahu, esoknya macam-macam cerita keluar, entah mana datangnya. Sedangkan benda baik pun boleh disalah erti, inikan benda-benda yang lain.

Saya merayu pada diri saya dan anda semua. Jika ada berita yang kita tidak pasti jangan sebarkan. Jika ada benda yang keaiban: anda mahu menegur, buatlah dengan cara terpuji, jumpa dan berbincang. Jangan pula membawa cerita menjatuhkan maruah mereka dan pergi tanpa sedikit rasa tanggungjawab. Jika kita tidak mampu maka diamkan sahaja.

Allah Maha Adil, hari ini kita bercakap-cakap, mengutuk-ngutuk. Sampai masa roda berputar semula, kita pula diperkatakan, dikutuk-kutuk. Waktu itu baru kita tahu bagaimana rasanya. Persoalannya perlukah kita tunggu sampai perkara tersebut terjadi, Sudah terhantuk tak guna nak mengadah.

Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.

(Surah Al-Hujraat Ayat 12)

Setiap kali cuti ‘Summer’ saya ke INTEC dan betapa bangganya saya berkata dengan mereka di sana yang kita punya satu komuniti yang sangat hebat, sangat muhibbah. Betapa tanpa embassy pun kita mampu berdiri sendiri. Betapa kita menjaga antara satu sama lain. Saya tidak mahu saya ke sana pada masa akan datang; berkata perkara yang sama tetapi ramai yang meraguinya. Kita sudah pun nak menghantar wakil graduan pertama dari universiti ini. Biarlah mereka pulang dengan rasa lega betapa mereka telah tinggalkan kita dalam keadaan baik.

Untuk kebaikan kita semua saya selaku hamba Allah, teman seperjuangan, adik dan abang: Marilah kita sama-sama berusaha untuk kebaikan semua.

Selamat berjuang.

Ikhlas daripada saya dan saya bertanggungjawab atas apa yang saya katakan

Mohamad Fadli bin Khairie
Januari 2007

8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

huh?dat serious..?

fadly khairie berkata...

yes..dat serious...kalau tak serious pun, benda tetap perlu dicegah sebab ia nyata berdosa kan?

Tanpa Nama berkata...

mungkin lagi trase sbb dok hostel kot..kalo dok kvartira nih ilek jek..takkan nak ngumpat kucing kot(eh jap..kadang2 cipi pun kene kutuk gak)

fadly khairie berkata...

erm mungkin, hostel nih kecik kan?everything seems so obvious. Better to stop it before it become bigger. Haha kesan cifi..erh sejak biler nama die cifi bukan sifi ke?hehe

afiqawe berkata...

huh.. serius ni.. sedih sahabat2 di Moscow dengar citer mcm ni..
have to do something sblm lagi teruk.

apa pun, sabarlah byk-byk...
ini satu ujian/test utk kau juga..
berdoa2lah agar perpaduan tererat kembali... Insya Allah..

fadly khairie berkata...

InsyaAllah sama-samalah kita berdoa. Budak-budak volgo nih baik sebenarnya. Takder lar sampai takder harapan lansung. Insya Allah tolong kalau apa kita buat betul.

actually, maybe rmi tak sedar apa yang mereka ckp boleh smpi sebegitu teruk impaknya, certain rasa mcm just fun between people. Still semua orang masih lagi orang yang baik-baik. Insya Allah tak susah rasanya. Saya percaya kat diorg sume.

Tanpa Nama berkata...

huhu
i went to hostel last nite,
sharing dinner wif kakma n 5-6 otha hostelians..still,indahnya ukhuwah itu..huhu..
jom!baiki mane yg retak,tampal mane yg koyak,kay?

Mohafiz MH, M.D. berkata...

hmm..i have no idea..betul kot kata zam..berita tak banyak sampai ke kvartira ni..mungkin kvartira hidup dalam dunia sendri kot..takpon hostel yang hidup dalam dunia sendiri.eheh