Sabtu, April 16, 2005

interview...

I dont know whether it is late or not, but as there were people who asked me about it, so I think I just proceed.

Interview bukanlah sesusah yang disangka dan ia juga tak lah semudah yang bolah di ambil ringan.

Sebahagian besar daripada intipatinya adalah keyakinan. Pedulikan soal anda pernah bercakap atau tidak, pembahas atau tidak, pemidato atau tidak. Ia hanya akan membuatkan kita lebih tidak bersemangat.

Apa yang penting adalah keyakinan dan kebolehan kita untuk menyampaikan apa yang kita fikir secara terus. Hakikatnya bukannya sedikir pembahas yang tak mendapat apa tawaran walaupun setelah berhujah sedemikian lama.

Rasanya tak perlulah diberitahu format setiap interview, apa yang saya nak beritahu skrg adlh bagaimana nak menghadapinya.

Saya ketepikan tips yang biasa...tak perlu nak ditambah disini, cuma satu sahaja dipesan tujuan interview adalah melihat sejauh mana kita tenang, mendengar pendapat orang, bagaimana kita berfikir.

Elakkan jadikkan medan interview sebagai medam untuk berdebat, bila kita bergaduh, bukan sahaja kita meninggalkan imej yg buruk tetapi meletakkan tendensi besar untuk ditolak.

Dengar dahulu pendapat orang, kemudian jika da yang perlu dibetulkkan kita lakukan secara nice and easy, waktu saya belajar di Yayasan TUn razak dahulu, mereka panggil angkat, angkat ,tukul.

Gunakan ayat "saya rsa ada betulnya..tapi..."

Apapun, pastikan keyakinan itu ada, insyaallah boleh...

Bagi saya interview ada satu pengalamn yang sangat panas dan masih lagi saya praktikkan terutama dengan sistem peperiksaan russian yang berbentuk lisan

Tiada ulasan: