Jumaat, April 16, 2004

Saya cukup risau bila interview dah menjelang, menerima surat jemputan ke interview hakikatnya tidak mencetuskan satu perasaan semata-mata; gembira, risau, takut, gementar, runsing. Semuanya bercampur baur hanya dengan kedatangan satu surat. Lebih-lebih lagi kalau interview itu penting untuk masa depan kita sendiri.
Tak guna kalau kita berselindung, cuba bayangkan berapa ramai yang tak boleh tidur, tak tahu nak buat apa, makan tak kenyang tidur tak lena semata2 memikirkan kemungkinan yang belum diketahuinya ketentuannya.

I hate when I have to face the uncertainty ....

Jom dengar cerita saya. Apa yang saya dengar, lihat dan hidu??. Ikhlas saya katakan this whole week- most of my friend tanya pasal interview,

“Apa tips?”, “Apa soalan dier tanyer nanti”, “Interview dalam BI ker BM”, “ Nak kena cari apa?”, “Ko tau tak aku tak semangat langsung nak buat aktiviti petang nih”, “Uish aku tak tau nak cakap aper”

And it’s not easy to deal with the uncertainty especially when already experienced failure in the interview before, things getting creepy day by day. SMS, email, telefon, chatting-apa cara jugak lah digunakan asal maklumatnya dapat.
Hari interview macam hari pengadilan, 15 April; saya tak boleh lupa tarikh ni. This is what happened:

That day supposely kami mula pukul 8 tapi we start a little bit late just to wait those yg datang dari PKN.
“Jangan salahkan kami nyer kalau lambat,jangan hantar surat khabar tau, salahkan khidmat negara...”
Haha! Bergema ketawa satu dewan taklimat. Erm ikhlas ker diorang ketawa tuh?. Habis jer taklimat we all pergi ke tempat temuduga-kami ditemuduga dalam kumpulan, 10 orang satu kumpulan, satu kumpulan 1 jam. Saya masuk pulak kumpulan ketiga. Jadi saya kena tunggu 2 jam b4 my turn. Masa yang ada saya habiskanlah dengan kawan-kawan dari pkn-mostly from my school, kawan waktu nadwah, debate, perfect score etc.
Most of the question saya tanya sama jer. Jawapan pun lebih kurang sama jer.

Saya tanyer“ Best tak dekat saner?”...Diorang jawab “ Best!(?), banyak main tapi kadang2 macam jadi budak- tutup mata jalan ramai2, lambung2 bola”

Saya tanyer lagi“Makanan camner?”...ade yang jawab “ makanan dekat kem lagi bagus rasanyer”..ader jugak yang jawab “erm ok tiap2 hari makan ayam aku raser berat aku dah naik la..”...ader jugak “ erm rasernyer kat tempat lain lagi bagus kot, kat tempat kitaorg dgr citer main kontraktor amik untung banyak sangat”

Sedar tak sedar, sembang punya sembang dah sampai masa untuk interview. Sincerely, I’m very afraid especially when I knew that my panel is the most scariest panel. Tak tau lah tapi waktu taklimat cara dier cakap macam berapi . Fuh! Tolak tepi, tolak tepi... Tapi betul waktu awal2 cakap tak tersusun sikit. Then after kenalkan diri kami diberi topik-my group pollution, maka bermulalah perbincangan.On the first minute saya terdiam, tak tahu bila nak masuk...bayangkan lepas sorang cakap dush! Sorang lagi masuk.dush sorang lagi masuk. Ish! Tak boleh jadi nih-minute kedua baru saya masuk .Tough jugak waktu tuh, I just show what I know ingat2 balik waktu berbahas dulu.

Dier ada banyak sesi, after discussion, kami ditanya kenapa nak pergi overc, kenapa ambik course yang dipilih, siapa yang dipilih. And last sekali boleh tak terima kalau diberi negara yang kita tak nak...Habis semua genaplah 1 jam kami berada dalam bilik sejuk beku tadi. Fu...habis azab... Betulkan lidah sekejap, tukar otak sebab tadi dah cakap lama dalam BI kena tukar balik bila nak cakap BM.

Lepas tuh?

Masalah tak habis waktu tuh, saya dapat tahu matriks yang saya dapat. Ish! Akhirnya benda yang saya takutkan dah datang-nak ambik matriks ker UPU. Fikir2 risiko, fikir2 masa depan. See...I tell you how I hate the uncertainty. Apa boleh buat ini hakikat kehidupan, kita perlu buat pilihan; and pray that it will be the best. Erm rasa nak rehat dulu otak nih. Rasa macam nak demam pun ader...

Tiada ulasan: