Selasa, Julai 27, 2010

Memahami Jiwa Remaja

Berfikir semula bagaimana remaja berfikir adalah sesuatu yang ironi sebenarnya bagi saya. Hakikatnya, lupa bagaimana remaja akan bertindak sudah merupakan sesuatu yang melucukan sebenarnya. Ini seolah-olah menganggap kononnya zaman itu sudah berdekad-dekad meninggalkan saya.

Setiap kali saya pulang semula ke sekolah menengah saya yang dahulu, satu soalan pasti saya akan tanyakan kepada guru-guru yang masih saya kenali

" Cikgu macam mana dengan pelajar sekarang?"

Dahulunya, soalan ini diajukan sekadar mengisi perbualan. Namun kini apabila mendengar cerita demi cerita membuatkan saya sendiri berfikir: Bagaimana sebenarnya hendak menjernihkan jiwa remaja?

Jiwa remaja sekolah menengah berbeza dengan jiwa remaja universiti. Barangkali beban yang di pikul dan stress yang ditanggung berbeza. Harapan mengunung masyarakat dan keluarga mengharapkan anak mereka berjaya dalam SPM, mendapat biasiswa, masuk ke universiti lebih membebankan berbanding remaja universiti yang sudah berbiasiswa yang hanya perlu memikirkan bagaimana hendak menyiapkan tugasan pensyarah dan melepasi exam setiap kali semester berakhir.

Jiwa remaja memberontak. Ketika zaman remaja saya, perasaan bahawa semua cikgu tidak memahami perasaan kami adalah sangat sinonim. Rasa kecewa segala yang dilakukan oleh orang dewasa melawan keinginan kami makin hari makin bertimbun sehingga kebanyakan tenaga digunakan untuk diplomasi mendapatkan ini dan itu. Kepada mereka yang merasakan diplomasi bukan cara mereka maka fizikal jadi pilihan.

Jadi bagaimana hendak membuktikan dan memahamkan kepada mereka bahawa memilih yang baik adalah pilihan yang lebih bijak? Bagaimana hendak memahamkan mereka bahawa mencintai Allah dan mematuhi syariatnya lebih memberi makna?

Maka waktu itu juga saya teringat bahawa betapa semakin mesra cikgu dengan pelajar maka makin mudah dia disenangi dan lebih mudah kata-katanya diikuti. Saya melihat cikgu-cikgu bergurau dengan pelajar dan dari situ saya lihat seolah-olah wujud satu rasa kepercayaan antara guru dan murid. Seolah-olah guru menjadi kawan yang memahami mereka.

Kemudian saya sentiasa mendengar emak saya bercerita tentang pelajar-pelajar yang mengadu dengannya.

"Mak garang-garang pun, budak-budak nak mengadu pergi ke mak juga"

Rasa kepercayaan itu yang saya cari dan yang saya ingin pelajari. Sebab itu saya suka pergi ke sekolah dan suka berbual dengan guru-gurunya.

Apa kata anda?

1 ulasan:

ieka berkata...

as'salam


" Cikgu macam mana dengan pelajar sekarang?"

mengingatkan saya yang saya juga selalu bertanya soalan ini pada cikgu setiap kali g sekolah dlu...

tp agak sedih bila jawapan yang diberi....

" pelajar skrg bukan macam dulu senang ditegur tp skrg macam ada "

~ sebaik2 buah pasti ada yang baik ~