Sabtu, April 07, 2007

Fenomena Teh

Tanpa semena-mena universiti kami yang terkenal dengan universiti yang paling banyak membuli pelajar-pelajarnya dengan jangka masa belajar yang lebih lama darpada universiti yang lain, tidak termasuk lagi dengan cuti musim panas yang paling pendek juga denda bayaran ketidak hadiran ke kelas yang semakin meningkat tahun demi tahun TETAPI dengan tiba-tiba bermurah hati memberi teh percuma kepada semua pelajarnya.

Semua orang bagaikan tidak percaya walaupun terpampang besar-besar notis yang di tampal di setiap sudut-sudut kopi. Di tambah pula dengan makcik penjual yang sudah sedia garang menambah lagi keraguaan semua orang untuk mengambilnya. Hingga mulut makcik itu berkata

"Vi ni hatitye chai?" (awak tak nak teh)
(Pelajar terdiam)
"Smatritye vot studentam chai besplatno"(tengok, teh percuma untuk pelajar)

Kemudian barulah seorang demi seorang pelajar mengambil teh. Kini di mana-mana bangku rehat dan meja-meja makan, kita boleh sentiasa lihat pelajar dengan secawan teh. Kata pensyarah kami, perkara ini dijangka berterusan untuk jangka masa yang lama.

Saya rasa ini satu perkara yang amat bagus. Selain daripada mengelakkan dehydration. Teh ini juga merupakan psychostimulant yang selamat, ini seterusnya dapat memastikan pelajar-pelajar masih kekal menumpukan perhatian walaupun di hujung-hujung nyawa hari siang.

Selain daripada itu, teh ini juga mengandungi 'Tannin' sejenis bahan yang mengandungi sifat-sifat sebagai astringent. Dengan membentuk lapisan colloid pada permukaan mucosa, teh sangat bagus terutama kepada golongan pelajar yang pastinya mempunyai tendensi yang amat tinggi terhadap gastritis.

Cuma saya berharap agar kandungan gulanya dapat dikurangkan sedikit. Selain daripada itu saya rasa usaha ini sangat bagus dan wajar diteruskan (tidak dimaklumkan keuntungan kepada kami dapat menjimatkan duit hehe)

p/s: maaf artikel yang caca marba bahasanya, tidak dapat cari istilah-istilah sains dalam Bahasa Melayu, cikgu dulu tak ajar...

Tiada ulasan: