Selasa, Disember 13, 2005

Sayang dan Cinta...

Assalamualaikum...

sayang dan cinta..Apa agaknya respon kebanyakan orang bila berkata tentang dua perkara ini. Malu?Geli? atau bagaimana?

Ada orang dua perkara ini sama sahaja tak ada pun yang bezakan...

Apa kata kalau kita bezakan.Sayang dan Cinta... Bila masa dan kepada siapa kita nak gunakan ayat ini..?

Physiologically...sayang dan cinta mungkin datang dari pathway yang sama...berasal dari limbic system.Banyak perkara yang boleh digerakkan dari dua perkara nih...mungkin dek kerana sayang atau cinta ia boleh menaikkan kandungan Dopamine di receptor D3 dopaminergic yang seterusnya menyebabkan motivation yang daripada itu bersambung ke neocortex yang mana disini ia mungkin bercabang semula melihat apa niat asal sayang dan cinta itu.

Dek kerana dua perkara ini juga dia boleh inhibit rasa takut yang di stimulate di amygdaloid body ataupun induce rasa anxiety yang disebabkan oleh kenaikan pengaliran darah dikedua-dua temporal lobe.

Cukup tentang medic..Berbalik kepada soalan asal..

Ada orang jawab soalan cepat sangat, ada orang pula fikir lama sedikit...ada orang tak terjawab pun soalan nih...

Lupakan tentang orang lain. Bagi saya dua perkara tak sesusah mana nak diertikan..

Sayang...bila kita katakan kita sayang orang itu..bermakna kita dah berikan perhatian kita kepada orang itu,kita sentiasa berharap yang terbaik untuk orang itu.

Cinta..bermaksud kesetiaan, kita cuba sedaya upaya unuk gembirakan hati orang itu, takkan lakukan perkara yang buat orang itu marah, malah cinta datang dgn tanggungjawab...

Dalam cinta selalunya perlu ada sayang..tapi sayang tak semestinya perlu ada cinta...

Cinta adalah kepada Allah, Rasul, agama, ibu bapa, keluarga(suami isteri,adik beradik, anak,),negara..dan seterusnya...

maka dengan itu tak salah kalau kita kita nak cakap klu kita sayang kepada benda-benda yang lain yang kita berikan perhatian....kalau kita berikan perhatian satu benda basikal kita, ataupun result exam kita bermakna kita sayangkan perkara itu...Kalau kita sayang pada kucing kta misalnya kita berikan perhatian pada kucing itu kan..bagi dia makan minum, tempat tidur, main dgn dia supaya dia at least hidup dgn gembira.

Malah tak salah pun kalau kita nak cakap kalau kita sayangkan kawan kita kan???kalau kita berikan perhatian tentang mereka, nakkan mereka jadi orang yang baik..

Itu pendapat saya..tak tahu macam mana org lain...

Tapi apa2pun landasannya perlu jelas, niat perlu ikhlas..lillahi kerana Allah swt.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

cinta dan sayang takde definisi yg tepat sbb ia benda subjektif dan bukan benda yg jelas kelihatan mcm sebijik oren atau boleh dirase mcm jus oren, jadinye kite tak tau ape itu sayang dan cinta sebenar2nya. bile kite kate kite sayang kat kawan kite, ape maksodnye tu? kalau setakat ambik berat dan mengharap yg terbaek utk seseorg atau sesuatu kire hubungan doctor-patient pon boleh dianggap sayang jugak? tapi ade sesetengah doktor buat keje sekadar tuntutan utk dapat gaji, mcm tu boleh dikire sayang?
Dalam Islam takde istilah cinta seblom kahwin, yg ade hanya cinta selepas kawen(ops, lupe, ini fokus hbgn laki-pompuan bukan muhrim), ntah tak ingt rujuk kat mane, sory lupe. cinta mungkin boleh diostilahkn sbg tanggungjawab juge, sbb tu takde cinte seblom kawen sbb takde tanggongjawab, yg ade cume nafsu, make rase seronok atas dasar nafsu tak boleh dikire sbg cinte. contoh, kalau kite mengaku cintekan Allah dan Rasulnye, bagaimane kite buktikan? Adalah melalui menunaikan tanggungjawab dgn ikhlas. Solat, puase, jujur, amanah semue adalah tanggungjawab yg perlu dilaksane utk menunjukkan cinte, make pade saye, cinte juge boleh digune kepade kawan kalau kite menunaikan tanggungjawab kite terhadap kawan. Nabi juge pernah bersabda, 'tidak sempurna iman seseorg itu selagi die tidak mencintai sahabatnye seperti mane die mencintai dirinya sdr' jadi selagi mane kite cinte sahabat kite lebeh dari kite sdr make istilah cinte itu tidak salah digune pakai, cume dlm masyarakat yg jumud cinte itu slalu terbatas kepade lelaki-perempuan bukan muhrim..heh..