Khamis, Januari 20, 2005

Aidiladha...

Pagi ini terasa seperti pagi-pagi sebelumnya, tiada apa yang lainnya. Matahari memancar lemah tepat pada masanya. Suhu masih degil mengekalkan kesejukan yang mencucuk tulangnya. Saya bersedia seperti biasa bersedia untuk ke kelas seperti biasa. Hari ini; Khamis ada Russian Language (8 pagi hingga 9.40 pagi), mandi seperti biasa (dengan air yang sejuk seperti biasa), sarapan seperti biasa, sembahyang seperti biasa.

Tatkala tangan mencapai beg tiba-tiba terasa ada yang luar biasa. Seperti ada yang terkena, seperti ada yang tak disempurnakan. Lalu mulut diringankan untuk bertanya.

“Hanif,hari ni hari apa ek?”

“Hari apa? erm...eh hari ni hari raya hajilah”

Astagfirullah! Sepantas kilas impuls dihantar ke nervus-nervus, melalui foramen-foramen, canalis-canalis terus menuju ke otak.

Ya Allah kan semalam aku baru je sembahyang jemaah dengan takbir ramai-ramai. Lantas tangan menepuk dahi. Kelakar mungkin. Tapi inilah hakikatnya. Bukannya sengaja tapi keadaan meletakkan sedemikian rupa. Teringat peraturan pertama yang diberitahu semasa pertemuan antara persatuan pelajar Malaysia dengan dekanat.

‘You’re strictly prohibited to join any religious or society which out of from what that have been provided by the university’.

Alasannya mudah kami datang ke sini untuk belajar. Implikasinya kami belajar seperti mana orang Russia belajar, cuti sebagaimana mereka cuti. Cuti tambahan untuk hari raya? Adanya rasanya...di dalam mimpi mungkin.

Hari ini hari Khamis, hari raya Aidiladha. Meskipun di Malaysia kalau dibandingkan dengan hari raya puasa, setahu saya Aidiladha tidaklah rasanya semeriah mana tapi rasa suasana tetap ada dengan cara tersendirinya. Di sini kami ada kelas, ada yang nasib baik dapat tangguhkan kelas, boleh bersembahyang raya. Kalau tak belajarlah seperti biasa.

Tapi apa sangatlah saya kalau nak dibandingkan dengan abang dan kakak kami tahun kedua...

Hari ini hari khamis; ada final test untuk anatomy. Dah nak dekat 3 minggu lebih kami tengok semua orang gigih nak mengingat semula segala bahagian tulang, muscle, nerve, internal organs, canalis-canalis; masuk dari mana keluar ke mana, apa yang membentuk apa, ligament apa untuk apa. Teringat pula waktu tengah belajar bersama-sama yang lain-lain pasal tulang.

“Yelah...orang lain raya haji makan sup tulang, kita dok tengok tulang..” (semua tergelak )

Minggu lepas mereka baru terlepas azab Histology, alhamdulillah ramai yang dapat cemerlang (disini 5). Mana tidaknya belajar macam nak mati, lenguh mata memandang sel, menghafal 80 lebih slaid, menghafal embriology, developement of cell. Tak kurang yang menangis balik ke asrama. Kenapa? sebab dapat 4. Orang Russia pun pelik student Malaysia menangis dapat 4, mereka dapat 3 pun dah cukup gembira(markah lulus). Bayangkan ramainya perfectionist di sini. Tak boleh nak salahkan sesiapa pun, kami diletakkan harapan tinggi. Kalau tanya lecterur siapa pelajar terbaik? mesti mereka cakap pelajar Malaysia.

Kami tolong apa yang termampu. Sampai setakat ini anatomi baru habis belajar semua tulang, adalah masuk articulation sikit-sikit. Muscles, dengan nerves kami belajar sem 2. Tak banyak group boleh bawa balik tulang ke hostel, tulang inilah di pusingkan keliling asrama, dicucuk-cucuk, diintai-intai dan apa-apa perbuatan sewaktu dengannya.

Inilah perngorbanan kami sempena Aidiladha ini, berjuang fisabillilah. Kami semua tahu apa yang kami hadapi susah tapi kami takkan mengalah. Kami tak pernah berputus asa. Sebabnya kami yakin ada banyak harapan yang tergantung untuk kami, yang paling pentingnya demi Allah, ibu bapa, negara kami. Umpama menanam pokok di lapangan padang pasir, walaupun memang tahu kemungkinan besar pohon tidak kan tumbuh, tapi kami masih percaya akan turunnya hujan rahmat. Kami yakin pertolongan Allah pastikan tiba. Ya Allah turunkanlah rahmat, bantulah kami

1 ulasan:

navarro berkata...

haha..fadly..camane bole terlupe hari raye haji nih..gnye sibok sngat ngan study...good luck for your coming exms (i know it would be numerous..)hopefuly you get a 5..too