Khamis, November 18, 2004

Raya di Volgograd

Akhirnya masuk jugak kita ke dalam bulan Syawal, bagi saya pastinya syawal kali dirasakan berbeza. Pertama kali beraya di tempat orang, di tempat yang bukan majoritinya Islam.
Rasanya tak perlulah diceritakan tentang perasaan, biarlah perkara di simpan sendiri lagipun benda tu boleh di agak sendiri kan?
Di sini pihak universiti kami dah menetapkan undang-undang sebarang kelulusan untuk terlibat dengan apa-apa kegiatan sosial di Russia adalah tidak boleh sama sekali, nasib baik raya jatuh pada hari ahad, dapat sambut denagn tenang tanpa sebarang gangguan kelas. Di sini kami buat kenduri besar-besaran untuk semua rakyat Malaysia di Volgograd. Malam rayanya, semua student muslim dari senior sampai ke junior turun ke asrama untuk masak beramai-ramai. kami dibahagikan into several group. My group kena potong bawang dengan kupas kentang(hehe! senang kan...) tapi bawangnya sangat banyak, kalau tak silap 4 kilo setiap satu. Erm, waktu tu, melelehlah air mata masing-masing. Kerja tak habis lagi waktu tu, kami kena tolong yang lain pulak, macamlah kami buat masak ayam masak merah, rendang daging, kurma daging , nasi impit(nak buat ketupat daun kelapa tak ada) dan paling tak lupa kuih tart kami yang sangat sedap. Sambil-sambil tu, ada jugak senior bawak mercun, bunga api etc. Dekat sini mercun dan sewaktu dengannya tak menyalahi undang-undang. Alamatnya, gamatlah asrama kami dengan budak Malaysia jer. Orang Russia pun macam dah tak kisah dah, tiap-tiap tahun diorang dah tengok macam nih. Sincerely, malam tuh penat sangat tapi kurang terasa sebab dengar celoteh masing-masing. Orang kata dalam banyak student Russia, student Volgograd yang paling rapat antara junior dengan senior. Mana taknya, kami bukan ada embassy macam budak Moscow, kami cuma ada kami dan kami sahaja. Sebab itu kemesraannya terasa. Setalah semuanya habis, jam pun dah menunjukkan pukul 2 pagi.
Pukul 5 pagi(Malaysia pukul10) saya bangun, terus telefon Malaysia, mula-mula ingatkan nak telefon pukul 3 tapi dah penat sangat, nak buat macam mana. Setelah menghabiskan kredit kira-kira 300 rubel-lebih kurang 30 something(Rate telefon di Russia agak murah), sembahyang subuh dan bersiap-siap nak bersembahyang raya. Waktu tuh berkumandanglah lagu raya di setiap floor Malaysian lengkap dengan HIFI masing-masing. Turun je ke bawah semua dah siap dengan baju raya masing-masing. Pagi tuh agak berkabus sikit, suhu 4 darjah celcius. Sampai ke Masjid, kami disambut mesra dengan penduduk Muslim tempatan. Takbir disini lain sedikit, tak ada lagu macam di Malaysia. Sembahyang pun lain sikit dalam rakaat kedua takbirnya sebelum ruku’ bukan sebelum al-fatihah macam di Malaysia. Khutbahnya pastinya lain sebab dalam bahasa Russia. Jenuh mendengar senior translate satu2 dengan kami. Nak buat macam mana kan, inilah orang kata “Masuk kandang lembu menguak, masuk kandang kambing mengembek” Sampainya kami semula di asrama, kami bersiap sedia pulak untuk rumah terbuka kami. Kami jemput semua orang Malaysia dengan lecturer kami sekali. Most of our lecturer, tak makan sangat, pedas katanya. Untuk keseluruhannya, memang terasa kelainannya tapi buat apa nak dibandingkan. Still see for ur self this is what raya is like in Volgograd, Russia.

Tiada ulasan: