Jumaat, Januari 05, 2007

Pengorbanan dan Permulaan...

Tahun baru ini dumulakan dengan serba sederhana. Tidaklah sampai melonjak-lonjak keriangan, tidak juga sampai menangis teresak-esak. Namun cukup sekadar mampu mengukir senyuman tanda syukur kerana masih dipanjangkan umur.

Volgograd, Russia masih sama dengan sambutan tahun baru mereka. Selain menunggu detik 12 malam dan konsert hingga ke pagi, tidak ada apa yang lain. Tapi yang paling meriah dan seronok bila melihat bunga api bermacam-macam warna tak putus-putus. Mana taknya mercun dijual macam menjual ikan.

Tahun ni tahun khinzir semacam mengikut kalendar cina pula. Semua perhiasan tahun baru dalam bentuk binatang ini. Dari sekecil-kecil igrushki sampai lah ke sebesar-besar yang boleh, semuanya khinzir. Jadi tahun ini tak membeli apa-apa. Tahun lepas pun sama sebab tahunnya tahun anjing. Menunggu tahun-tahun depan dengan binatang yang kurang menakutkan sedikit.





Apa-apapun yang lebih penting adalah perayaan Aidiladha. Apa lagi yang lebih menyeronokkan selain dapat bersembahyang raya dan berkumpul beramai-ramai dengan sahabat-sahabat. Dapat melihat lagi, lori sarat membawa biri-biri putih untuk korban. Lagi suka bila mendengar kumpulan nasyid pertama Volgograd membuat persembahan. Malu tapi masih bersemangat!



Ada jamuan kelas keesokan harinya. Jamuan hari raya terbaik rasanya. Saya turut menyumbang rendang istimewa. Ditambah dengan pulut, ayam panggang, chi kut teh, air punch, Brownies, pudding. Macam tak percaya yang kami lakukan semua ini sendiri. Paling mengembirakan sessi membaca kad masing-masing. Terharu dengan ucapan sokongan tak berbelah bahagi sampai tergambar satu perasaan yang tak disangka-sangka.

Bagaikan diminta saya untuk belajar sesuatu pada masa ini. Zulhijjah dan tahun baru. Pergorbanan dan permulaan. Adakah untuk bermula itu kita perlu berkorban? Berapa banyakkah yang perlu dikorbankan untuk sesuatu itu bermula?


Hening pagi aidiladha di satu-satunya masjid di Volgograd,Russia



Saddam Hussein digantung, satu pengorbanan besar bagi dunia umat Islam. Adakah sesuatu akan bermula?

Bagi saya biarlah Allah menentukan. Kalau niatnya masih pada jalan yang benar insyaAllah mana-mana pengorbanan tetap bermakna. Janji Allah tak pernah silap dan tak pernah salah.

Untuk itu, saya sangat berterima kasih kepada mereka yang membantu saya mengharungi beberapa hari susah kebelakangan ini. Afiq kerana tak habis-habis mengingatkan supaya kuat, tak henti-henti mengingatkan tentang niat dan perjuangan. Zamani dengan blognya sejak akhir-akhir ini semacam sedang memberi nasihat kepada saya, tak tahulah kalau kebetulan tapi kalau ya terima kasih banyak, Ia sudah banyak membantu.
Azimah dan rakan serumah-rumahnya (Noor,Dihe,Wadah) yang terang-terangan memberi sokongan sampai habis kredit telefon :) Zakiran yang tegas sekali mengingatkan saya supaya ingat pada pendirian sendiri.



Rakan-rakan kelas Dziannis,Syikin,Zubaidah,Nasrun,Afham,Hanif,Christopher yang sama sekali tidak mengadili situasi sebaliknya membantu dan akhirnya kepada semua rakan-rakan yang percaya pada saya.Keluarga yang sentiasa di sisi dan pastinya yang teratas sekali, rasa syukur kepada Allah atas pengajaran yang sangat bermakna.


Harap-harapnya dipermudahkan perjalanan dan ditenangkan hati ini.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

huhu.strong fadly.go go!maintain cool~kite kan geng geng AYTR.hehe.tak pasal~