Sabtu, Februari 26, 2005

Selamat Hari Lelaki!

Selamat Hari Wanita!! rasanya tak ada peliknya kalau benda tu diungkapkkan, tapi kalau selamat hari lelaki? macam pelik... Sepelik yang dirasa itulah yang berlaku baru-baru.

Rabu lepas kami dapat cuti sehari, Katanya cuti menyambut dan menghargai lelaki. selama ini kalau di Malaysia, tak pernah pun terfikir akan ada hari ini, tiba-tiba bila datang ke bumi Volgograd yang serba indah ini muncul hari yang tak pernah disangka-sangka ini. tapi apa salahnyakan? lagipun bukan senang nak dapat cuti dekat russia ni. Kalau mengikut apa yang dikatakan cikgu Russia, hari lelaki ini sebenarnya telah lain diintrepretasikan oleh muda-mudi zaman sekarang.

Sebenarnay hari ini diwujudkan untuk mengenang pejuang-pejuang yang memperjuanagkan kedamaian Russia. Kebiasaannya mereka ini akan diberikan bunga.Lelaki kebanyakannya. Tapi pejuang tu sekarang semakin kurang bilangan, biasanya kalau hendak melihat orang yang menerima bunga adalah orang tua. Kalau tiba -tiba masuk ke dalam mashrutka, bolehlah kita nampak ada orang tua lelaki membawa bunga.Bilangannya semakink urang sekarang. Tapi apa yang mereka buat sekarang biasanya hari ini dijadikan hari untuk lelaki menerima hadiah,penghargaan dan sebagainya.

Macammana orang Malaysia menyambutnya?

Tak banyak yang kami buat. Biasalah hari cuti, bolehlah bangun lewat sikit. Lepas siapkan diri, siapkan kerja rumah sikit-sikit. Tiba-tiba hp berbunyi. “Fadli kami nak hantar makanan nih boleh tak?”Kata budak perempuan group saya. Ish apa kena pulak diorang nih. Ohh rupanya nak sambut mens day. Apa-apalah makan free, siapa tak nak. Jadi mereka pun buat jamuan sikit-sikit. Kami semua dapat kad, kebanyakan bentuk bunga, diorang cakap nak kasi kami bunga tapi tak ada masa nak beli, lagipun bunga mahal waktu winter. Apa-apapun terima kasihlah semua. Kadang terfikir jugak, lelaki perlu ke satu hari khas unutk dihargai? kenapa tidak kan? tapi kalau difikir semua kenapa perlu pulak?

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hai! hari lelaki? elok juga kalau diadakan, tapi lelaki yang bagaimana yang hendak dirai. Kalau nak kata kekasih, hari kekasih dah ada. kalau nak kata bapa, pun dah ada. so what type of man yang harus disambutpada hari lelaki ini.lelaki sekarang pun bukannya patut dirai