Isnin, April 05, 2004

Bahas....

Assalamualaikum dan selamat sejahtera saya ucapkan. Kalau nak dikirakan hari ini genaplah seminggu saya balik dari Sabah. Apa khabar saya? Haiya sibuk Bah~...

Seawal hari selasa saya sudah diminta ke sekolah mak saya, cikgu dekat sana mintak saya latih pasukan bahas. Believe me, you never want to take this job, it is really tired. Tapi sebab cikgu tu dari tahun lepas dah tanyakan hal nih, jadi nak tak nak saya kena pergi jugak. Apa yang disangka adik saya pun jadi pembahas,haha! nak gelak pun ada... Selama ni tengok kelibat dia dekat rumah, tak tahu pulak yg dier ada niat nak jadi pembahas. Apa yang saya takutkan kerelaan hati dia, saya tak nak dia jadi pembahas sebab saya sebelum ni cikgu2 disana kenal saya sebagai pembahas.

Tak ada banyak bezanya melatih pasukan bahas SBP dgn Sekolah harian biasa, kedua2nya perlukan kesabaran,ketekunan dan kerajinan. Boleh dikatakan sekarang ni mrk semua start with nothing, 'zero'. Jadi saya ambil masa sehari suntuk untuk bagi mereka tahu the fundamental of debate, how to stay calm yada2. Hari Rabu minggu depan mereka nak lawan. Boleh menang ker tidak? ermm entahlah.. saya dah berikan apa yang termampu tapi apa yang penting persembahan mereka nanti...Makin hari makin sibuk sampai terpaksa saya korbankan hari sabtu yang best.

Mak saya ada jugak tanya "Kamu nih rajinnya mengalahkan cikgu"

Bila saya dengar benda nih, kadang2 fikir jugak kenapa nak beria sangat? By means, ini bukan sekolah saya pun. Even at last bukan adik saya terpilih pun. Tapi saya fikir balik, inilah namanya tanggungjawab. Kalau awal2 kita sudah putuskan nak ambil amanah ni kita kena pegang. Bagi saya alang2 dah masuk pertandingan, alang2 dah panggil saya baik cuba yang terbaik.

Bila ingat tentang bahas, saya teringat waktu ada bahas ala parlimen dekat PKTR. Tuan di pertua Khusairil yang sangat lawak (hihi! sampai sekarang boleh gelak lagi) dgn Ali sebagai gandingan penjaga masa yang disukai ramai. Hmm memang satu pengalaman yang sukar dilupakan. Satu yang saya tak boleh nak lupa selepas habisnya pusingan akhir, pasukan kami menang tapi apa yang saya nak cerita pasal kawan yang saya lawan.

"Tak boleh ko buat macam tu, kitaorang tak tau apa2 tapi korang hentam teruk2 kesianlah dkt kitaorg.."
Saya jawab balik" Sorry, aku tak ada maksud pun nak buat macam tu tapi kalau itu ur first experience, u are already good man"

Hai..Zaki2...sampai sekarang sekarang kalau saya ingat balik, boleh ketawa sorang2 Tapi memang dia sebenarnya hebat hari tu. Ada tokoh pun bercakap also memang ada tokoh nak jadi YB. Dia memang pandai cakap, kalau tak tak kan sampai ada yang sangkut.


Hilang darah(huhu~)

Minggu yang sama saya terlibat hilang darah. Lebih kurang 400 ml. Cukup untuk membuatkan saya pening2, kebas dan lemah untuk separuh hari. Apa? tak percaya? ERm..nilah yang saya nak cerita.Hari sabtu ada kempen darah dkt tempat saya. I go there both to gain experience and also to serve my community

Ini ceritanya, awal2 saya check blood group. Waktu ni terbayang, cara check blood group kat makmal seklah dulu. Tapi nasib baik kali nih alatnya lebih cepat mencucuk tanpa anda rasa sakit sedikit pun. Tahu2 jer dah banyak darah keluar.

Waktu nak derma darah, saya di suruh baring atas katil. Then, dia cari saya nyer vine. My vine is quite big so it's easy to detect. Then, dia ambik satu tool I don't know what it is call, tapi bende tuh later dier cucuk to make a hole to my vine. Sincerely, I say waktu awal2 darah saya terpancut keluar. Lubang nyer besar sangat. Waktu tuh takut jugak especially bile tengok banyak die guner kapas nak lap darah yang terkeluar. Habis jer derma darah, saya rasa kebas sebelah badan, waltu tuh saya compare tangan kanan saya yang digunakan untuk derma darah dgn tgn kiri, my right hand pucat sikit. Few hour after that, you rasa badan you lemah sikit,pening2, kebas but after few hour rest you will be fine again.

So my friend out there come lar pergilah derma darah, sekarang pun kebetulan banyak kempen derma darah. Apa salahnya, kita sekali sekala pergi berbakti dgn org lain.

Tiada ulasan: