Khamis, Januari 10, 2008

Hijrah yang Bermakna

Assalamualaikum, syukur yang tak terhingga ke hadrat Allah atas nikmat Islam dan keredhaannya yang tak pernah putus-putus. Selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad s.a.w, keluarganya, para sahabat dan tabiin.

Entri kali ini agak personal, Mungkin juga akan jadi sangat panjang. Anda boleh sahaja keluar atau pergi sahaja ke mana-mana webpage yang lain. Namun, jika anda ingin terus setia membaca, terima kasih dan saya berharap anda dapat pengajaran daripada kisah ini.

1428 H-Sungguh, inilah tahun yang paling mencabar untuk saya. Jatuh-jatuh beratus-ratus kali, ditimpa beban berjuta-juta kali. Saya rasa pada satu tahun yang singkat, saya melalui beberapa ujian: Ujian keimanan, kesabaran dan bermacam-macam lagi. Ikhlas saya katakan saya telah gagal entah keberapa kali.

Saya rasa kejahatan paling bahaya adalah kejahatan yang tersembunyi. Baik di luar tetapi Nauzubillah entah apa yang ada di dalam. Siapa yang tidak kenal Fadly: Naib Presiden Kelab UMNO, Paramedic. Segala yang baik yang boleh berlaku kepada seseorang ada pada Fadli. Dia suka menolong orang, cakapnya manis, perbuatannya elok.

Namun, Fadly ini juga tidak sebaik yang anda sangkakan. Dia mengumpat, pernah memfitnah orang, diam-diam pernah mencetuskan perbalahan dan entah apa lagi dari sekecil-kecil dosa hingga ke sebesar-besarnya. Lebih teruk daripada itu, setelah apa yang berlaku dia boleh keluar tersenyum menjadi orang paling tidak bersalah di dunia.

Huh! apa yang lebih teruk orang yang sama, ada hati untuk mengubah dunia. Konon nak menjadikan dunia ini satu tempat yang lebih baik, ada rasa ingin mengangkat Islam ke tempat paling patut. Namun Allah maha adil, dia memberi peluang yang sama kepada semua hambanya. Pada waktu itulah datangnya ujian samada saya layak atau tidak. Entah berapa kali hukum Islam saya jadikan mengikut ijtihad saya sendiri. Ya saya dan tangan-tangan, akal-akal kotor saya yang kononnya sudah cukup pakar setelah tahu segala bentuk jenis pemerintahan sepak terajang politik dan ilmu-ilmu di dunia ini. Cakap sahaja samada globalisasi, liberalisasi, Kapitalis, Komunism, Demokrasi, republik, The Prince apa sahaja yang pernah wujud, saya telah dilatih sejak awal-awal menjejakkan kaki ke sekolah menengah, sudah mengkaji entah berapa banyak pemikiran yang pernah wujud di dunia ini.

Namun bukan itu yang Allah perlukan untuk lulus ujian tersebut. Nyata tidak satu pun daripadanya bermakna. Dahulu saya sangka, saya lebih baik daripada orang lain, punya ilmu orang lain tidak tahu. Tetapi di depan pengadilannya saya tersungkur, jatuh tanpa mampu melawan sedikit pun.

Satu pagi saya bangun kosong, melihat segala di dunia ini tidak lagi bermakna. Bertanya apakah tujuan saya ada di situ dan apakah sebab kewujudan saya di situ. Baru saya sedar waktu tidak ada suatu pun yang mampu membantu, bukan duit yang banyak, bukan reputasi yang tinggi menjulang, bukan baju yang mengikut trend terkini, bukan juga minda yang bijak, tidak juga lidah yang petah berkata. Saya tidak pernah merasakan keseorangan lebih daripada itu, dikelilingi orang ramai tetapi masih sangat sunyi. Terlampau sunyi hingga hati terasa seperti dihimpit-himpit.

Malam-malam berikutnya saya menangis tidak berhenti-henti. Tidak tahu samada ada malam yang tidak ditemani tangisan. Saya melihat kembali jejak yang saya tinggalkan, tidak suatu yang mengambarkan betapa seorang Muslim itu perlu lebih baik esoknya berbanding semalam. Maka akhirnya dihadapan Allah yang Maha kuasa, saya tunduk melepas ego saya, melepaskan segala pundak yang ada; memohon agar Allah berikan petunjuk, agar Allah tunjukkan jalan kembali.

Sungguh penantian itu satu penyeksaan. Selama masa itulah saya terseksa, tidak tahu bagaimana hendak melangkah dan tidak mahu berundur ke belakang. Waktu itu kesabaran saya diuji, duduk di situ sendirian, sunyi tetapi saya katakan pada diri saya walau apapun berlaku jangan ikuti jalan yang lama kerana ia tidak membawa saya ke mana-mana yang lebih baik meski saya belum temui sebarang jalan keluar

Maka setelah kesekian lamanya, saya begitu daif keadaan menunggu sesuatu yang saya sendiri kurang pasti. Menuggu masa saya akal saya sampai ke hadnya. Waktu itulah kasih sayang Allah datang mencurah-curah.

Maka saya sangat bersyukur kerana ada tangan yang sudi menghulur, ada insan yang sudi menunjuk jalan. Ada senyuman ikhlas yang sudi menceriakan. Yang lebih utama, saya bersyukur tidak terhingga, kepada Allah s.w.t kerana sudi menerima hambanya walau entah berapa banyak menghampakanNya, kerana sudi memilih hambanya walau sudah berapa hina jadinya.

Juga kerana itulah , Hijrah yang saya lakukan adalah hijrah besar yang sama sekali saya tidak ingin lepaskan. Saya akan jejaki jalan ini walau sesukar mana mungkin. Masa depan bukan untuk kita untuk mengetahuinya namun berjuang itu tetap mesti.

Bilamana ada orang memperkecilkan perjuangan ini, maka saya berkata sendiri. Kalaulah mereka tahu bagaimana susahnya hendak menerima hidayah Allah, bagaimana berbahagia di beri keredhaan Allah maka mereka tidak akan berkata begitu. Saya tersenyum dan berdoa agar jalannya dipermudahkan.

Maka doa tidak henti saya berikan kepada segala saudara-saudara saya yang saya sayangi. Semoga Allah meredhai kalian semua. Semoga kalian disayangi Allah. Kepada yang sedang berhijraj, tetapkanlah hati. Berbaik sangkalah dengan yang Maha pemberi Hidayah dan janganlah berputus hati dengan Nya

Saya yakin anda lebih baik daripada saya. Maka saya yang lemah ini boleh membuktikannya kenapa tidak anda?

Bangunlah! Dunia ini perlukan insan menyokong syahadah untuk meluruskannya kembali...

Redha Allah, apa lagi yang lebih penting?!!!

Salam Maal Hijrah 1429H

Ahad, Januari 06, 2008

Ghibah (Memfitnah, mengumpat)

Defenisi Ghibah: menyebutkan sifat seseorang dengan sebutan yang tidak dia sukai sekiranya dia mendengarnya (samada tentang keluarganya, nasabnya, hartanya, binatang ternakannya dan lain-lain)

-Memberi perumpamaan, memperli turut termasuk dalam hal tersebut kerana ia dikira seperti hendak memberi penegasan atau memudahkan perkara itu mudah untuk difahami

-Orang yang mendengarnya turut dikategorikan sebagai orang yang bersekutu dengan yang berbuat Ghibah kerana dia menyukainya dan mengalakkan

Dalil pembuktian

1.Hadis 35 dalam hadis 40 Imam Nawawi
...Jangan mendengki, Jangan saling bertengkar, jangan saling berpaling, jangan sebahagian kamu memfitnah sebahagian yang lain, jadilah kamu hamba-hamba Allah yang soleh

Lebih berat dari zina
2. Sabda Rasullah "Janganlah kamu melakukan ghibah kerana ghibah itu lebih berat daripada Zina sebab apabila orang berzina lalu bertaubat Allah terima taubatnnya sedangkan pelaku Ghibah itu tidak diampuni dosanya hingga dimaafkan oleh orang yang diumpatnya"

Di akhirat mencakar mukanya sendiri
3. Anas R.A meriwayatkan bahawa dia mendengar Rasullah bersabda " Di malam Isra' aku melalui satu kaum yang mencakar wajahnya dengan kuku mereka

maka Rasullah bertanya pada Jibrail "Siapakah orang ini"

Jibrail menjawab "Mereka ini adalah orang-orang yang memfitnah orang-orang lainnya dan memburukkan kehormatan mereka"

4. Hadis 696 dalam Riyadus Salihin oleh Imam Nawawi
Dari Jarir bin Abdullah r.a, Rasullah bersabda "Janganlah engkau menjadi orang kafir sepeninggalanku nanti, janganlah sebahagian daripada engkau memukul leher sebahagian yang lain"

maksudnya janganlah sesuatu yang dapat menyebabkan terjadinya perceraian, permusuhan dan pertempuran antara sesama kaum muslimin

Ghibah yang dibolehkan

1. Mengeluhkan/Membenci kezaliman contoh: seorang hakim yang zalim atau hakim itu menerima rasuah
2. Minta tolong untuk mengubah kemungkaran
3. Meminta fatwa
4. Mengingatkan Kaum muslimin tentang kemungkaran orang kafir
5. Kefasikan dan kemungkaran secara terang-terangan


sumber:
Riyadus Salihin- Imam Nawawi
Hadis 40- Imam Nawawi
Ihya Ulumuddiin- Imam Al Ghazali

Asas-asas akhlak yang membentuk masyarakat berjaya

Hakikatnya, badan manusia terdiri daripada unsur-unsur yang menguasai dan dikuasai. Unsur yang dikuasai adalah unsur-unsur semulajadi yang tertakluk pada keadaan physiologinya, biologinya dan fizikalnya. Manakala unsur yang menguasai adalah akhlak, perbuatan dan kelakuan manusia itu sendiri.

Ini tidak mustahil, malah dalam perubatan sendiri. Kita mengakui wujud konsep placebo, bagaimana kadar penyembuhan boleh dipengaruhi oleh reaksi dan kelakuan pesakit. Dalam contoh yang lain pula, kita boleh melihat dalam banyak kes-kes bayi yang tidak betul posisinya dalam kandungan (Breech, Face dan lain-lain) banyak bertitik tolak pada keadaan dan kelakuaan ibunya.

Namun, akhlak itu dalam konteks penguasaannya boleh dibahagikan kepada 2:
1. Akhlak Asas Insan (Insaniah Asasiah)
2. Akhlak Islam (Islamiah)

Akhlak Asas Insan adalah akhlak yang manusia secara fitrahnya dan secara umumnya meletakkannya sebagai amalan, perbuatan dan kelakuaan yang baik dan terpuji. Ini termasuklah norma-norma seperti rajin berusaha, berani, menepati masa, tekun, berani.
Seperti mana yang dikata dalam sabda Rasullah “ Manusia ini seperti logam, terpilihnya ketika jahiliyah dan terpilihnya ketika Islam

Manakala Akhlak Islam pula menjadi pelengkap kepada Akhlak Asas Insan ini. Penyataan di buat kerana, akhlak asas insan walau hebat mana sekalipun tetap akan tergugat apabila berdepan dengan sesuatu masalah. Namun, akhlak ini jika diteraskan pada ketauhidan seterusnya diteguhkan dengan Akhlak Islamiah, maka akhlak ini kekal utuh. Maka Akhlak Islam apabila dikatakan sebagai pelengkap bukanlah meletakkannya sebagai entiti sampingan tetapi menjadikan entiti penting dalam pembentukan satu akhlak yang lebih baik pada sifatnya.

Sunatullah telah menetapkan 2 situasi:

1. Sekiranya tidak ada golongan manusia yang memiliki akhlak Asas Insan dan Akhlah Islam, maka material dan sebab akan mendominasi. Golongan yang menguasai sebab, ideologi dan material akan mendominasi dunia.

2. Sekiranya ada golongan manusia yang memiliki akhlak asas Insan dan Akhlak Islamiah dan juga penguasaan material maka golongan ini yang akan menguasai dunia sesuai dengan kehendak Allah

Selain itu, merujuk kepada Al-quran satu rumus boleh dibuat berkenaan berkaitan perkara ini

Penguasaan Dunia= Akhlak Asas Insan + 100 Material
Penguasaan Dunia= Akhlak Asas Insan + 25 Material +75 Akhlak Islamiah



Melalui rumus tersebut mengatakan keperluan kepada material dapat dikurangkan apabila akhlak Islamiah diterapkan dalam diri seseorang pemerintah dan rumus ini di sokong berdasarkan firman Allah dalam Al Anfal ayat 65


يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتَالِ إِن يَكُن مِّنكُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ يَغْلِبُواْ مِئَتَيْنِ وَإِن يَكُن مِّنكُم مِّئَةٌ يَغْلِبُواْ أَلْفًا مِّنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَّ يَفْقَهُونَ
Wahai Nabi, peransangkanlah orang-orang yang beriman itu untuk berperang. Jika ada di antara kamu dua puluh yang sabar, nescaya mereka dapat menewaskan dua ratus orang (dari pihak musuh yang kafir itu) dan jika ada di antara kamu seratus orang, nescaya mereka dapat menewaskan seribu orang dari golongan yang kafir, disebabkan mereka (yang kafir itu) orang-orang yang tidak mengerti.


Seterusnnya akhlak ini juga perlu melalui beberapa peringkat:
Iman----Islam-----Taqwa----Ehsan.

Melalui perkara ini, maka terbentuk masyarakat berjaya yang bukan sahaja menguasai dunia malah memakmurkan dunia tanpa menzalimi sesiapa.
Nah! Saya cabar mana-mana ideologi ciptaan manusia yang boleh menandingi perkara ini.
Sumber:
Asas-asas akhlak dalam harakah Islamiyah-Al Maududi